Наскоро се навършиха сто години от докторската дисертация на френския физик Луи дьо Бройл, която по-късно му донася Нобелова награда за "откритието му на вълновата природа на електроните“. Това откритие представлява централен аспект на квантовата механика и доведе до неговата теория за "пилотната вълна“, която предоставя алтернативен начин за формулиране на самата теория на квантовата механика. Де Бройл обаче бързо се отрича от собствената си теория. Но по какви причини?
Теорията на квантовата механика описва поведението на материята в малки мащаби, като това на атомите или електроните. Открита е в началото на 20 век, но много въпроси около нея остават дискусионни. Това до голяма степен се дължи на озадачаващите характеристики на теорията. Например, изглежда, че квантовите частици като електроните понякога се държат като частици, понякога като вълни.
Копенхагенската интерпретация, разработена в началото на 20-ти век, заключава, че квантовият свят не може да бъде анализиран според класическите физически концепции. Тази гледна точка среща редица възражения и много учени, включително Алберт Айнщайн, са търсили причинно-следствено и механично разбиране на странността на квантовото поведение. Де Бройл е сред онези, които не са съгласни с Копенхагенската интерпретация и той предлага своя теория за пилотната вълна през 1927 г. Според този модел материята се състои от частици, чието движение се ръководи от "квантова вълна“, като по този начин обяснява причините за вълново поведение на частиците.
Въпреки това, няколко години след като де Бройл прави откритието си, той се отказва от теорията си. Какво подтикна тази промяна на мнението и как работата му повлия на научната общност?
Странността продължава
Има множество причини за изоставянето на теорията за пилотната вълна. Две характеристики на този модел обаче го правят особено съмнителен. Първо, той предполага, че движението на една частица може да зависи от това на друга, дори ако тяхното разстояние, според теорията на относителността на Айнщайн, трябва да забранява всяко взаимодействие.
Освен това пилотната вълна няма ясен физически смисъл. За разлика от конвенционалните вълни, като океанските или електромагнитните вълни, това не е вълна, която се развива в нашето триизмерно физическо пространство. По-скоро това е вълна, която се разгръща в абстрактно математическо пространство с голям брой измерения, което затруднява нейната интерпретация.
Тези аспекти на пилотната вълна са много обезпокоителни за де Бройл, който сам отхвърля своята теория в последващата си научна работа. Неговата по-дълбока амбиция е да развие малко по-различен подход, наречен "теория на двойното решение“. Неговият основен обект би била по-малко абстрактна вълна, която ще се разгръща в пространството, познато на нашето възприятие. Този алтернативен модел би бил много по-интуитивен и лесен за разбиране.
Математическата сложност на този подход обаче е огромна. Де Бройл работи по този проект до края на живота си, въпреки ограничения интерес, който той предизвика от неговите колеги физици.
Преоткриването на теорията на пилотните вълни
Работата на Де Бройл повлиява дълбоко на научната общност. Американският физик Дейвид Бом независимо преоткрива теорията на пилотните вълни през 1952 г. Вместо да отхвърли модела поради неговата странност, Бом и много други последващи изследователи се заемат с предизвикателството да му придадат смисъл. Въпросите, свързани с точното съдържание и тълкуване на теорията, все още се обсъждат и сега.
Освен това теорията за двойното решение, върху която работи де Бройл, не е напълно изоставена. Някои съвременни физици все още работят върху неговата формулировка. Този подход може един ден да ни помогне да разберем по-добре нашия свят в малък мащаб, с намалено въздействие върху нашите класически интуиции.
Авторът Лори Летертр (Laurie Letertre), специалист по философия на физиката в Мюнхенския център по математическа философия, Ludwig Maximilian University of Munich
Тази статия е препубликувана от The Conversation под лиценз Creative Commons. Прочетете оригиналната статия.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари