Излязлата от контрол ракета на SpaceX ще се разбие в Луната след седмици

Очаква се ракетата да удари нашия естествен спътник със скорост 9288 км/ч

Ваня Милева Последна промяна на 27 януари 2022 в 08:17 20900 2

Ракетата Falcon 9 стартира от Кейп Канаверал на 1 март 2015 г. Кредит: SpaceX

Ракета на SpaceX, която стартира преди близо седем години, сега е на път да се разбие в Луната, прогнозират астрономи.

Ракетата носител Falcon 9 бе изстреляна през февруари 2015 г. като част от мисия за изпращане на спътник за наблюдение на климата на 1,5 милиона километра от Земята, но откакто й свършва горивото, 4-тоната ракета се движи из космоса в хаотична орбита.

Сега се очаква ракетата да удари далечната страна на Луната с невероятната скорост от 9 288 км/ч на 4 март 2022 г., съобщава Бил Грей (Bill Gray), разработчик на софтуер, който проследява обекти, които се движат близо до Земята.

В публикация в блога си от 21 януари Грей отбелязва, че космическият боклук е „прелетял близо до Луната на 5 януари“, но е изчислил, че ще се сблъска на 4 март.

„Това е първият неволен случай [на ракетни отломки, удрящи Луната], за който знам“, пише Грей.

Ракетата е изпратена в космоса като част от първата мисия на SpaceX в дълбокия космос. Компанията стартира сателита Deep Space Climate Observatory, предназначен да наблюдава както слънчевите бури, така и климата на Земята, до гравитационно стабилна точка на Лагранж между Слънцето и Земята. След като изпълнява задачата си, втората степен на ракетата свършва горивото си и започва да се върти около Земята и Луната в непредвидима орбита.

Траектория на обекта между 1 януари и сблъсъка на 4 март. Зеленият кръг показва орбитата на Луната, Земята е червеният кръг в центъра. Кредит: Bill Gray

Джонатан Макдауъл (Jonathan McDowell), астрофизик от Харвардския университет, написа в Twitter, че потвърждава удара на ракетата на 4 март. Той пише, че макар сблъсъкът да е "интересен", това "не е нищо особено".

Грей прогнозира, че ракетата трябва да кацне някъде около екватора на Луната от далечната й страна, което означава, че ударът вероятно ще остане незабелязан. Но траекторията му не е сигурна и може да бъде променена от няколко фактора, включително налягането на слънчевия вятър, което може да доведе до падане на ракетата встрани.

„Изчисляването на траекторията на космическите боклуци е малко трудно“, пише Грей в публикацията в блога си. „Имам доста пълен математически модел за това какво правят Земята, Луната, Слънцето и планетите и как тяхната гравитация влияе върху обекта. Имам груба представа доколко слънчевата светлина изтласква обекта, леко отблъсквайки го от Слънцето... Въпреки това, действителните ефекти от тази слънчева светлина са трудни за точно прогнозиране. Тя не просто го изтласква навън, а и „встрани“.“

Ударът ще бъде в големия зелен "X", от далечната страна на Луната, в големия стар кратер Херцшпрунг (Hertzsprung). За мащаб, Херцшпрунг е около 520 км в диаметър. Кредит: Bill Gray

Добрата прогноза къде ще паднат космическите отпадъци е важна, защото може да даде възможност на спътниците, обикалящи сега около Луната, като Lunar Reconnaissance Orbiter на НАСА и космическия кораб на Индия Chandrayaan-2, да наблюдават подповърхностното съдържание на Луната, разкрито от ударния кратер или дори да наблюдават самия удар.

Но не за първи път създаден от човека спътник се разбива в Луната. През 2009 г. сателитът на НАСА за наблюдение и засичане на лунни кратери бе разбит в Южния полюс на Луната със скорост 9000 км/ч, отприщвайки струя, която позволи на учените да открият ключови следи за наличие на воден лед.

Но повечето ракети не отиват толкова далеч от Земята. SpaceX връща своите ракети през земната атмосфера, така че да се разпадат над океана. Първата степен се възстановява и се използва повторно.

Грей коментира, че все повече ще има неволни катастрофи на Луната в бъдеще, тъй като космическите програми на САЩ и Китай оставят повече боклуци в орбита.

„Всъщност не е работа на никого да следи боклука, който оставяме в дълбока земна орбита“, добавя Грей. "Мисля, че сега е моментът да започнем да го регулираме."

Out-of-control SpaceX rocket will smash into the moon in weeks