Вояджърите на НАСА с право се наричат безстрашни космически първопроходци.
Понастоящем Вояджър 1 се намира на невероятното разстояние от около 24,5 милиарда километра от Земята, което го прави най-отдалеченият обект, създаден от човека, изстрелван някога в космоса. Междувременно сондата плава из необятното междузвездно пространство от около пет години, като по това време премина "границата" на хелиопаузата на Слънчевата система, следвана плътно от своята "половинка близнак" Вояджър-2.
НАСА се опитва да използва тези, вероятно последни години на сондата, за да извлече възможно най-много информация от самотния, но упорит Вояджър 1. Защото понякога има проблеми.
Наскоро например системата за задвижване се повреди и бе заменена с вторична система, за да може да се гарантира, че апаратът може да поддържа радиоантената си насочена към Земята. Радиосигналите на Вояджър 1 изминават разстоянието за 22,5 часа, което води до радиопаузи в "разговорите" с него.
Една от причините за дълголетието на "Вояджър" е начинът, по който инженерите от НАСА и Лабораторията за реактивни двигатели (JPL), така да се каже, закърпват отказалите системи.
Това изисква особенас находчивост, като се има предвид, че много от първите инженери на сондите вече са пенсионирани или починали, а ръководствата са остарели.
Най-новият проблем е с една от трите системи за управление на двигателя на борда. Системата, която се използва в момента, е системата за коригиране на траекторията за маневриране, която се захранва с течен хидразин. Това води до продължаващи десетки милисекунди газови тласъци, около 40 на ден, за да се поддържа основната антена насочена към Земята.
Вояджърите през 2018 г. Край на хелиосферата. През април дефектен компютърен чип става причина за объркване на комуникациите с Вояджър 1. НАСА успява да приведе сондата отново в работно състояние и Вояджър 1 се връща към работа. Кредит: NASA
Проблемът се състои в това, че тази система страда от запушване на някои горивни проводи. Това се дължи на гумената мембрана в резервоара за гориво, която се влошава с напредването на възрастта от отлагането на силициев диоксид в тръбата. Това стеснява диаметъра на тръбата и прекъсва потока. За да се справят с този проблем, инженерите решават да върнат в експлоатация друга задвижваща система, която да я поеме маневрите. Двигателната система за извършване на маневрата за корекция на траекторията получава тази задача през 2018 г., когато двигателите за задвижване на положението се запушват.
Композиция на космическия изследовател " New Horizons". Кредит: Serge Brunier/Marc Postman/Dan Durda
Освен Вояджърите, Пайнър 1 и 2 и New Horizons през междузвездното пространство пътуват и четири степени на ракетите Northrop Grumman Star. Тези "железни работни коне" са ракетните степени, които придружават горепосочените сонди. С това броят на междузвездните обекти, създадени от човека, достига 9.
Сега НАСА е рестартирала системата и според НАСА това не е просто въпрос на завъртане на ключа. През последните години много нагревателни елементи и оборудване са били изключени, за да се пести енергия от ядрения генератор на Вояджър.
Неизползваните двигатели сега са твърде студени, за да се борави с тях лесно, и вече биха се повредили, ако просто се включат. Всъщност на борда не е останала никаква енергия, за да се включи нагревател за двигателите за регулиране на положението, без да се застраши цялата сонда.
Все пак необходимостта налага промяна. В този случай инженерите изключват един от основните нагреватели на "Вояджър" за един час, за да освободят енергия за нагревателя на тласкачите.
На 27 август контролът на полетите потвърди, че рискът се е изплатил и след шест години двигателите отново са "включени", или е извършена "сложна подмяна на двигателите".
"Всички решения, които трябва да вземем в бъдеще, ще изискват много повече анализ и предпазливост от всякога", коментира Сюзън Дод (Suzanne Dodd), ръководител на проекта "Вояджър" в JPL.
Попътен "вятър", Вояджър!
Източници:
Voyager 1 Team Accomplishes Tricky Thruster Swap, NASA
NASA coaxes Voyager 1's thrusters back to life, New Atlas
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари