New Horizons ще търси предполагаемата Девета планета

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 февруари 2016 в 11:21 5917 0

Откриването на гигантска планета, скрита в покрайнините на Слънчевата система, от двама американски астрономи, за което съобщихме наскоро, провокира спорове за това, има ли големи непознати космически тела отвъд Нептун.

Съществуването на хипотетичната Девета планета може да се потвърди с помощта на New Horizons и това да сложи точка в този дебат.

New Horizons стартира през януари 2006 г., като сондата премина покрай Плутон през юли миналата година. След успешното прелитане покрай планетата джудже мисията премина в следващата си фаза - проучване на ледените космически тела отвъд орбитата на Нептун, наречени обекти от Пояса на Кайпер (Kuiper belt objects - KBOs).

Може би е време да се използва този космически кораб, за да се потърсят непознати светове в тази област, отбелязва phys.org .

Проучване, проведено от италианския учен Лоренцо Йорио (Lorenzo Iorio) преди срещата на New Horizons с Плутон, показва, че сондата има възможности за откриване на масивни обекти. Ученият твърди, че апаратурата за радио проследяване на борда на New Horizons е в състояние да открива хипотетични планети в периферията на Слънчевата система. Радио спектрометърът REX е предназначен за изучаване на масивни обекти, за определяне налягането и температурата на атмосферата им. Фактът, че космическият апарат има способността за контролирано въртене, може да помогне в наблюденията и измерванията.

Научната публикация за това подробно проучване излезе онлайн в края на миналия месец в arXiv.

Местоположението на непознатата планета бе предположено косвено по гравитационния й ефект върху вече известни обекти в Слънчевата система. New Horizons може да измерва разстояния с точност от 10 метра за дистанции до 50 AU (1 AU = 150 милиона км).

"Това би трябвало да позволи ефективно да се определи местоположението на предполагаемия трансплутонов масивен обект, (...), чието съществуване наскоро се постулира на базата на разнообразни причини, вариращи от архитектурата на Пояса на Кайпер до траекториите на кометите от облака на Оорт," - пише в документа.

Изчисленията позволяват да се очаква, New Horizons е способен да открие планетоид сравним по размер със Земята на разстояние до 200 AU. Трябва да се отбележи, че Юпитер се наблюдава лесно от устройството REX от текущото местоположение на сондата. Налице е също така възможността за откриване на планетата чрез наблюдаване на електромагнитното й излъчване във видимата или инфрачервената част от спектъра.

Сега сондата се приближава към обект от Пояса на Кайпер, обозначен като 2014 MU69, разположен на 1,5 млрд. км по-далече от Слънцето, отколкото Плутон. Прелитането покрай обекта е насрочено за януари 2019. Този продължителен полет предоставя достатъчно време, за да се търси и хипотетичната "Девета планета".