Окончателно OSIRIS-REx донесе 121,6 грама от астероида Бену

Повече от два пъти от планираното

Ваня Милева Последна промяна на 16 февруари 2024 в 15:25 2805 0

Кредит NASA/Erika

Тези осем тави с проби съдържат последния материал от астероида Бену. Прахът и камъните са изсипани в таблата от горната плоча на главата на механизма за събиране на проби с докосване и движение (TAGSAM - Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism). От този процес на изсипване са събрани 51,2 грама, с което крайната маса на пробата от астероида достига 121,6 грама

След няколко месеца на прецизна и внимателна работа, НАСА разполага с окончателната обща сума за изтегления астероиден материал от мисията OSIRIS-REx от Бену. Изключително успешната мисия успешно събра 121.6 грама, или почти 4.3 унции, скали и прах. Няма да мине много време, преди учените да се сдобият с тези проби и да започнат да ги анализират.

Тези проби се очакват от дълго време. OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, and Security-Regolith Explorer) бе одобрен от НАСА още през 2011 г. и бе изстрелян през септември 2016 г. Той достигна целта си - въглеродния астероид от Аполовата група 101955 Bennu - през декември 2018 г. След като прекарва месеци в изучаване на астероида и разузнаване за подходящо място за взимане на проби, през декември 2019 г. той избира такова. След две репетиции за вземане на проби космическият апарат събра своята проба на 20 октомври 2020 г.

През септември 2023 г. пробата окончателно се завърна на Земята.

В начина, по който бе достигнато до крайното общо количество, има известна случайност. Част от нея се оказва извън основния контейнер за проби. Имаше и известна драма, тъй като упоритите болтове на главата на TAGSAM се съпротивляваха на отстраняването и забавиха достъпа до съдържащата се вътре проба. Служителите от отдел "Изследване на астроматериалите и изследователска наука" (ARES) на НАСА трябваше да проектират, изработят и изпробват нови инструменти, с които най-накрая да отворят главата на TAGSAM и да получат достъп до пробата.

За да бъде определена като успешна, мисията OSIRIS-REx трябваше да събере поне 60 грама материал. Окончателната обща сума е двойно по-голяма, което би трябвало да открие повече възможности за изследвания и да позволи по-голяма част от материала да бъде запазена недокосната за бъдещи изследвания. От НАСА твърдят, че ще запазят 70% от пробата за бъдещето, включително и за бъдещите поколения.

Специалистите по обработката на астроматериали на OSIRIS-REx, отляво надясно, Рейчъл Фънк, Джулия Плъмър и Джанатул Фердус, се подготвят да повдигнат горната плоча на главата на механизма за събиране на проби с докосване и движение (TAGSAM) и да изсипят последната порция астероидни скали и прах в тавите за проби долу. Кредит: NASA/Robert Markowitz

Следващата стъпка е материалът да се постави в контейнери и да се изпрати на изследователите. Повече от 200 изследователи от цял свят ще получат проби. Много от пробите ще попаднат при учени от НАСА и институции в САЩ, докато други ще отидат при изследователи в институции, свързани с Канадската космическа агенция, JAXA и други партньорски държави. Канада ще получи 4 % от пробата, като за първи път канадската научна общност ще има пряк достъп до върната проба от астероид.

Астероидът Бену е избран, защото е близо до Земята и е наблюдаван интензивно. Той е въглероден астероид, каквито са около 75% от астероидите. Но той е и подтип на въглеродните астероиди, наречен тип В. Те са много по-рядко срещани от другите въглеродни астероиди и учените смятат, че са много примитивни и съдържат летливи вещества, които датират от ранната Слънчева система. Изследователи от цял свят очакват с нетърпение тези проби.

Бену е естествена капсула на времето, която съдържа улики за това как се е формирала Слънчевата система, включително Земята. Той също така е астероид с купчина отломки и OSIRIS-REx показа, че на повърхността на Бену има над 200 камъка, които са по-големи от 10 метра. В някои от тези валуни има жилки от карбонатни минерали, които предхождат формирането на астероида.

Повърхността на Бену, осеяна с камъни. Бену е астероид с купчина отломки, който вероятно някога в далечното минало е бил част от много по-голям първичен астероид. Кредит: NASA/University of Arizona.

Буквата "О" в OSIRIS-REx означава Origins (произход) и това е едно от нещата, за които учените се надяват да научат повече от Бену. Дали пробата ще съдържа органични съединения, които биха могли да изиграят роля за появата на живота? Ако е така, това подкрепя теорията за панспермията.

Лабораторните тестове ще покажат и колко точни са били инструментите на космическия кораб, като сравнят пробите с това, което инструментите са ни казали от орбитата около астероида. Това е безценна обратна връзка за бъдещите мисии.

Но основната научна стойност на пробите от Бену се отнася до това, което пробите ще ни кажат за произхода на астероида. Учените смятат, че Бену се е откъснал от много по-голям обект, преди да мигрира към вътрешната Слънчева система. Той би могъл да съдържа улики за това пътешествие и за това как се е променило то с течение на времето. Астрономите подозират, че Бену всъщност е по-стар от самата Слънчева система. Той би могъл да съдържа важни сведения за газа и праха в слънчевата мъглявина, които в крайна сметка са формирали Слънцето и всички планети.

Вече са налице някои ранни резултати от пробата на Бену. Първоначалните наблюдения показаха, че астероидът съдържа въглерод и вода. Въглеродът не бе неочакван, тъй като астероидът е въглероден. Водата също не бе изненада, тъй като учените отдавна смятат, че астероидите са един от основните начини, по които Земята се сдобива с вода.

Въпреки че мисията за вземане на проби OSIRIS-REx приключи, космическият апарат продължава да работи. Сега той е в своята удължена мисия, наречена OSIRIS-APEX (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification and Security - Apophis Explorer). Неговата цел е астероидът Апофис, който ще има близка среща със Земята през 2029 г. Мисията ще проучи как близката среща ще се отрази на астероида, включително на неговата орбита и траектория, както и на всички промени на повърхността, които земната гравитация може да предизвика, като например свлачища.

Това са снимки на астероида Апофис, заснети през 2012 г. Смяташе се, че Апофис има опасност да се сблъска със Земята, но сега астрономите са уверени, че ще се размине с нея. Кредит: NASA / JPL-Caltech

Мисията OSIRIS-REx е впечатляващ пример за човешка изобретателност и сътрудничество. След като учените се сдобият с пробите, можем да очакваме множество интересни резултати. Кой знае кои от нашите представи за Слънчевата система ще се потвърдят и кои ще бъдат отхвърлени? Без значение какво ще научим, то със сигурност ще бъде интересно.

Източник: OSIRIS-REx’s Final Haul: 121.6 Grams from Asteroid Bennu, Universe Today