През февруари ще видим суперлуна и комета

НаукаOFFNews Последна промяна на 01 февруари 2019 в 14:45 5117 0

Кометата C/2018 Y1 или Ивамото (Iwamoto) в зелено. Снимката е направена на 17 януари, 2019 от Rolando Ligustri.

Забележителните астрономически събития през февруари 2019 г. са суперлуна (пълнолуние, съвпадащо с луна в перигей) и среща с кометата Ивамото.

На 12 февруари наскоро откритата комета C/2018 Y1 или Ивамото (Iwamoto) ще премине на разстояние 0.3 астрономически единици от Земята - с други думи, разстоянието до нея ще бъде една трета средното разстояние от Земята до Слънцето.

Космическият обект може да достигне яркост до магнитуд + 7.5М, т.е. вероятно кометата може да се види в нощното небе с просто око или във всеки случай с помощта на любителски телескоп или дори бинокъл.

Смята се, че обектите с магнитуд 10 вече може да се виждат с бинокъл. Магнитудът (звездната величина) е мярка за яркостта на звездите или на други небесни обекти. На скалата на звездните величини, по-малките стойности съответстват на по-голяма яркост и обратно. Скалата на звездните величини е логаритмична. Ярките звезди условно се наричат звезди от 1-ва звездна величина. За пример магнитудът на Слънцето е -26,73, а на най-слабата наблюдаема звезда е 23,5. Сириус е със звездна величина -1.3

За да наблюдавате кометата е нужно да излезете извън града, заради светлинното замърсяване. В същото време Луната на 12 февруари ще бъде сравнително млада (новолучнието се пада на 4 февруари), така че светлината ѝ няма да пречи много на астрономическите наблюдения.

Интересно е, че на 4 февруари новолунието ще съвпадне с деня, когато Луната ще бъде максимално далече от Земята за цялата 2019 година - 406 261 километра, според Time&Date.

На 19 февруари Луната, напротив, ще бъде най-близко за тази година - в 12:07 тя ще се приближи до Земята на 356 761 км. Същата нощ ще може да се наблюдава пълната луна, по време на която диаметърът на естественият ни спътник ще изглежда най-голям за 2019 година. Събитието, когато преминаването на перигея от Луната и пълнолуниетро са в рамките на няколко часа, се нарича неофициално „суперлуна“.

Изгрев и залез на Суперлуната и позицията ѝ на 19 февруари. Time&Date

Все пак си струва да се отбележи, че разликата между суперлуната и „нормалното“ пълнолуние е доста трудно да се определи с невъоръжено око - като правило, луната изглежда по-голяма не когато нейният диаметър видимо трябва да е по-голям обективно, а когато виси над хоризонта и може да се сравни с далечните сгради или дървета.

Миналия месец също видяхме суперлуна, но тогава се случи и лунно затъмнение.