Продава се: Космическа станция, малко употребявана, с хубава гледка (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 септември 2016 в 10:00 19975 1

Още през 2023 г., но не по-късно от 2024-та, Русия планира да се откаже от използването на Международната космическа станция (МКС). Но това не е всичко - тя ще вземе със себе си своята половината от станцията, когато я напусне.

Това поставя Америка и нейните астронавти в безнадеждна ситуация, защото, както наскоро отбеляза руският вицепремиер Дмитрий Рогозин, "руският сегмент на МКС може да съществува независимо от американския, но американският сегмент не може без руския".

Така че, какво ще направи Америка, когато най-важният й съквартирант се изнесе от космическия апартамент следващото десетилетие? - пита Rich Smith (Рич Смит) в The Motley Fool.

Как ще се плати наема?

По-рано тази година са проучени няколко възможности за това, как НАСА може да реагира на такъв сценарий. Миналата седмица НАСА представи свой собствен план.

"НАСА се опитва да развие икономически целесъобразни проекти за ниски околоземни орбити", - обяснява Бил Хил (Bill Hill), високопоставен администратор на НАСА. Една от стъпките в този процес е приватизацията на мисията на изпращане доставки до МКС (частните Sierra Nevada Corp, SpaceX и Orbital ATK). Другата стъпка, трябва да започне тази година, изпращане от SpaceX и Boeing на астронавти до станцията от името на НАСА.

Следващата логична стъпка, може да бъде "предаване на космическата станция" под пълното управление "търговско дружество"  и вероятно, купувачът да се заеме с изграждане на нова секция на космическата станция, която да замести руската, която ще бъде премахната през 2024 г. Подобен ход ще освободи 4 милиарда долара годишно или около 20% от средствата, които НАСА планира да вложи в мисията до Марс.

Нови съквартиранти!

Ако това е наистина планът на НАСА, то много скоро, научните изследвания на околоземна орбита ще станат частни предприятия. Време е инвеститорите да се замислят как могат да извлекат полза от това.

Обичайните заподозрени са Sierra Nevada, SpaceX, Orbital ATK, и Boeing, които са доказали себе си като изпълнители на поръчки на НАСА, и вероятно те ще бъдат водещите кандидат-купувачи на МКС. Други компании като Lockheed Martin, например, играли водеща роля в космическите полети в миналото, и други, обещаващи като Bigelow Aerospace, може да бъдат иновативни строители на орбиталния недвижим имот.

Ако напускането на Русия направи МКС необитаема, ще бъде абсолютен позор, да гледаме как повече от 100 милиарда долара, похарчени до този ден за станцията, изгарят в атмосферата, падайки към Земята. По-добре е да се продаде на частни компании и да им даде възможност да печелят от това.

Това ще изисква координация с другите партньори на Америка в МКС - включително Европейската космическа агенция, Канадската космическа агенция и Японската агенция за аерокосмическа изследвания. Може да се предположи, че тези организации виждат ползите по аналогичен начин преимуществата във възможността да запазят своите инвестиции дори под контрола на частни фирми - и може би дори могат да пожелаят да печелят.

Ако не друго, различните космически агенции - и китайците, и индийците и евентуално руските - всички ще продължат да развиват собствени независими космически програми. Сделките, които вероятно могат да бъдат сключени, ще осигурят на космическите кораб на бившите (и бъдещите) ползватели на МКС правото да се скачи с приватизирата накосмическа станция за попълване на запасите, зареждане с гориво или космически туризъм. Това ще гарантира постоянен поток от приходи за собствениците на новата станция.

Накратко, планът на НАСА да продаде МКС има своите предимства. Защото това ще създаде още един правен прецедент за комерсиализацията на космоса, появата на инвеститори в космическия отрасъл може само да се приветства.

Ето каква е гледката (на живо) от прозореца на космическия апартамент:

01.09 2016 в 17:42

За 5г много неща могат да се случат. Примерно да се окаже че и руският модул няма да стигне далече без американския. Или да преместят Рогозин на по-отговорна служба. Всичко, ама всичко може да стане.