Струята на черна дупка е променила посоката си право към нас

Това е "много изключителен случай на пренасочване на струята", заявяват астрономите

Ваня Милева Последна промяна на 04 април 2023 в 00:01 38514 0

активна свърхмасивна черна дупка със струя

Кредит NASA/JPL-Caltech

Концепция на художник за активна свърхмасивна черна дупка със струя, излитаща със скорост близка до тази на светлината.

За пръв път астрономи забелязват струя, излизаща от ядрото на далечна галактика, променила посоката си.

Около 1 % от свръхмасивните черни дупки, които се намират в центъра на повечето галактики, имат дискове от газ и прах, които се въртят около тях. Отломките от този диск, които се насочват към нарастващите черни дупки, изхвърлят мощни струи (наричани джетове) със скорост, близка до тази на светлината, в произволни посоки. Тези струи изтласкват огромни количества енергия в близките райони и помагат за оформянето на галактиките в продължение на еони, така че един от начините, по които астрономите класифицират галактиките, е въз основа на това как са ориентирани тези джетове.

Например, когато ядрата на галактиките имат струи от заредени частици, които се излъчват перпендикулярно, когато се виждат от Земята, те се наричат квазари. Понякога джетовете са насочени директно към Земята и такива ядра на галактики се наричат блазари. Въпреки че астрономите знаят, че съществуват квазари и блазари, последното откритие е първият случай, в който те наблюдават галактика от първата група да се трансформира във втората.

Откритието идва от далечна галактика, наречена PBC J2333.9-2343, чието ядро в миналото е изстрелвало джетове, но отдавна е затихнало. При последните изследвания астрономите установяват, че ядрото отново е съживило струите, като една от тях е променила драстично посоката си. Галактиката, която има размер четири милиона светлинни години и се намира на около 656 милиона светлинни години от Земята, излъчва мощно в областта на радиовълните и затова се нарича радиогалактика. Като се има предвид рязката промяна в ориентацията на струята, астрономите предефинират гигантската радиогалактика в такава с блазар в центъра.

В центъра е PBC J2333.9-2343. Кредит: Institute for Astronomy at the University of Hawaii

"Започнахме да изучаваме тази галактика, тъй като тя показа особени свойства", посочва в изявление Лорена Ернандес-Гарсия (Lorena Hernández-García), астроном в Института по астрофизика "Милениум" в Чили и водещ автор на изследването. "Нашата хипотеза беше, че релативистката струя на нейната свръхмасивна черна дупка е променила посоката си, а за да потвърдим тази идея, трябваше да проведем много наблюдения."

Така екипът на Ернандес-Гарсия изследва галактиката в целия електромагнитен спектър - включително радио, оптични, инфрачервени, рентгенови и ултравиолетови вълни, и установява, че един от джетовете, който е бил перпендикулярен на нашата линия на видимост, е променил посоката си с 90 градуса, така че сега е обърнат към Земята. Това е "много изключителен случай на пренасочване на джета" и дава основание за ново определяне на галактиката, отбелязват астрономите.

Галактиките се класифицират въз основа на ориентацията на джетовете си, но защо те променят посоката си, не е много добре изяснено. Някои астрономи предполагат, че сливанията на галактики или черни дупки допринасят за периодичните изблици на активност на струите и че посоките на струите се променят между изблиците им.

Подобна активност не е изненадваща за астрономите - по подобен начин се държат ярките, но редки Х-образни галактики, чиято забележителна Х-образна форма се дължи на подобно хаотично поведение на струите. Екипът, автор на последното изследване, подозира, че галактиката PBC J2333.9-2343 също е с Х-образна форма:

"Ние не виждаме Х-формата, но това може да се обясни, защото новите джетове по случайност са насочени към нас", пишат авторите в своето изследване.

Справка: ‘Multiwavelength monitoring of the nucleus in PBC J2333.9-2343: the giant radio galaxy with a blazar-like core’, Hernández-García et al., Monthly Notices of The Royal Astronomical Society, https://doi.org/10.1093/mnras/stad510