Вомиторий е стая, където древните римляни са отивали да повърнат обилната храна, за да могат да се върнат на масата и да продължат угощението. Но този символ на лакомия и упадък, е просто грешка.
За истинската история, която стои зад вомитория, която е много по-малко отвратителна, разказва Live Science.
Наистина древните римляни са обичали добрата храна и напитки. Но дори и най-богатите не са имали специални стаи за повръщане.
Всъщност римляните са наричали вомиторий входовете/изходите на стадиони или театри, заради начина, по който те избълват тълпи по улиците.
На това са казвали древните римляни "вомиторий".
"Това е просто вид метафора," че древните римляни са достатъчно разточителни и вятърничави, за да се включат в ритуали на преяждане и повръщане, коментира Сара Бонд (Sarah Bond), асистент на класическа култура в Университета на Айова.
Vomit. Vomitus. Vomitorium.
(Повърнато. Повръщане. Място за повръщане - Вомиторий.)
Римският писател Макробий пръв споменава вомиторий в неговата "Сатурналия". Прилагателното за повърнато вече е съществувала в латинския, разказва Бонд. Макробий добавя "orium" за окончание, за да го превърне в място, обичаен начин за образуване на думи в древния латински. Той нарича така проходите в амфитеатрите заради начина, по който хората изглежда изригват от тях, за да запълнят празните места.
В един момент от края на 19 или началото на 20 век, хората получават погрешна представа за това, какво означава вомиторий. Много вероятно това е една лингвистична грешка: "вомиторий" ("Vomitorium") звучи като място, където хората ще повръщат, и се съгласува добре с по-рано съществуващото мнение за лакомите римляни.
Класическото образование по това време е било под влияние на няколко източници, които са представяли древните римляни като хора, които биха повръщали просто за да ядат повече. Един от източниците е Сенека, стоик, живял от 4 г. пр.н.е. до 65 г сл.н.е. и който е създал това впечатление. В един пасаж, в който описва роби, почистващи повърнатото от пияници, в писмото си до Хелвия, той обобщава идеята за вомиторий сбито, но метафорично: "Те повръщат, за да могат да ядат, и ядат, за да могат да повръщат" ( "vomunt ut edant, edunt ut vomant“).
Римските гуляи
Друг класически източник е една сатира от първи век, наречена "Сатирикон", в която богат човек на име Трималхион организира пищни вечери, на които се поднасят ястия като сънливци оваляни в мед и маково семе, заек с крила закрепени така, че да прилича на Пегас и огромен глиган заобиколен от бозаещи прасета.
Писателят Олдъс Хъксли е вдъхновен от това, описва вомиторий буквално като място за повръщане в неговия роман от 1923 година "Antic Hay".
"Мисля, че се е хванал, вероятно защото: A, е много близо до думата повръщане, така че е лесно достъпно езиково и B, вече се вписва в едно културно възприятие" разпространено чрез произведения като "Сатирикон", заяви Бонд.
"Сатирикон" обаче е сатира - и вероятно е преувеличение. Сенека също има "зъб на разглезените богаташи", коментира Бонд.
"Богатите римляни, както и бедните римляни са се хранели със сходно зърнено меню", отбелязва Кристин Килгвоув (Killgrove), антрополог от Университета на Западна Флорида, който е проучвал хранителния режим на древните римляни чрез молекулярни маркери, останали в зъбите им. Богатите са се хранели предимно с пшеница, а бедните - с просо. По-богатите римляни са ядели и месо.
Римските изискани вечери са обществено събитие с включени забавления като танцьори и флейтисти. И за разлика от древните гърци, на тези пирове са присъствали и жени.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари