Нова обещаваща техника за лечение на автоимунни заболявания

Ваня Милева Последна промяна на 12 декември 2023 в 00:00 4242 0

Изследователите си поставят задачата да идентифицират генетичните регулатори на секрецията на цитокини, за да намерят ефективни лечения за тези заболявания.

Кредит Jacobs School of Engineering, UC San Diego (CC BY-NC-SA 4.0)

Учени са разработили новаторска техника, която може да направи революция в откриването и разработването на лечения за автоимунни заболявания като лупус, ревматоиден артрит и възпалително заболяване на червата (IBD).

Тези състояния и провалът на трансплантирането на клетки са причинени от промени в секрецията на цитокини от имунните клетки в човешкото тяло.

Международният екип представя нов метод, наречен SECRE (Secretion-Enabled Cell Ranking and Enrichment - класиране и обогатяване на клетки с активирана секреция).

Изследователите демонстрират неговата точност при сортирането на CRISPR-редактирани клетки въз основа на техните модели на секреция и идентифициране на генетичните регулатори на секрецията на цитокини при автоимунни състояния.

Освен това техниката взема предвид подробните профили на одобрени и експериментални лечения, за да изследва нови терапевтични приложения.

Това изследване, проведено в продължение на приблизително четири години от учени от Великобритания, САЩ и Канада, дава надежда на милиони хора, засегнати от тези състояния. Проучването потвърждава потенциала на SECRE за идентифициране на възможности за лечение на автоимунни заболявания.

По-специално, то изследва въздействието върху възпалително заболяване на червата (IBD), състояние без известно лечение, което засяга около седем милиона души по света.

Като част от тестването на техниката, учените изследват ефекта на различни киназни инхибитори, включително XMU-MP1, върху CD4+ Т клетки, които произвеждат интерферон гама, протеин, замесен в автоимунни заболявания.

XMU-MP1, изследван преди това за сърдечна недостатъчност и други състояния, демонстрира значителен потенциал за намаляване на симптомите на колит при мишки с подобен профил на клетъчна секреция като хора с IBD.

Техниката SECRE улавя секретираните цитокини върху клетъчните повърхности, маркира ги с магнитни наночастици и ги сортира в микрофлуидно устройство, използвайки технология за 3D печат.

Този подход позволява сортиране на клетки с висока разделителна способност въз основа на модели на секреция, което го прави подходящ за широкомащабен генетичен скрининг. Той също така позволява селективно сортиране на подгрупи от имунни клетки въз основа на специфични маркери и фактори на секреция.

Въпреки че са необходими допълнителни клинични изпитвания, преди тази техника да може да бъде препоръчана за широко използване, нейният потенциал за откриване на нови лечения за автоимунни заболявания предлага надежда за подобряване на резултатите и качеството на живот на пациентите.

Справка: He, R., Zhu, J., Ji, P. et al. SEVtras delineates small extracellular vesicles at droplet resolution from single-cell transcriptomes. Nat Methods (2023). https://doi.org/10.1038/s41592-023-02117-1