Помага ли за отслабването пиенето на много вода? Какво казват научните изследвания

Ваня Милева Последна промяна на 29 август 2023 в 00:00 4726 0

Кредит Pxhere

Често се твърди, че ако се опитваме да отслабнем, едно от нещата, които трябва да правим всеки ден, е да пием много вода – някои съвети в интернет дори предполагат, че това трябва да бъде около 4-5 литра. Твърдението е, че водата помага за изгарянето на калории и намалява апетита, което от своя страна води до загуба на тегло.

Но макар всички да ни се иска да е толкова лесно да отслабнем, за съжаление има малко доказателства в подкрепа на тези твърдения.

Мит 1: водата помага за изгарянето на калории

Едно малко проучване с 14 млади възрастни установи, че пиенето на 500 мл вода увеличава разхода на енергия в покой (количеството калории, които тялото изгаря без тренировка) с около 24%.

Въпреки че това може да звучи страхотно, този ефект продължава само един час. И това изобщо не би означавало голяма разлика. За средно 70-килогвамов възрастен това са само 20 калории – една четвърт бисквита – за всеки 500 мл изпита вода.

Друго проучване на осем млади възрастни наблюдава увеличение на разхода на енергия само когато водата е студена от хладилника – отчитайки много скромно увеличение от 4% на изгорените калории.

Това може да се дължи на факта, че тялото трябва да използва повече енергия, за да доведе водата до телесна температура, или защото се нуждае от повече енергия, за да филтрира увеличения обем течност през бъбреците. И отново, този ефект се наблюдава само за около час.

Така че, въпреки че научно може да е възможно, действителното нетно увеличение на изгорените калории е малко. Например, дори ако пием допълнителни 1,5 литра вода на ден, това ще спести по-малко калории, отколкото бихме получили в една филия хляб.

Също така си струва да се отбележи, че всички тези изследвания са били при млади здрави възрастни. Необходими са повече изследвания, за да се види дали този ефект се наблюдава и при други групи (като хора на средна възраст и по-възрастни).

Мит 2: водата по време на хранене намалява апетита

Това твърдение отново изглежда разумно, тъй като ако стомахът ни е поне частично пълен с вода, има по-малко място за храна – така че в крайна сметка ядем по-малко.

Редица проучвания всъщност подкрепят това, особено тези, проведени при хора на средна възраст и възрастни хора. Това също е причина хората, които са неразположени или имат лош апетит, да бъдат съветвани да не пият преди ядене, тъй като това може да доведе до недояждане.

Но за хората, които искат да отслабнат, науката е по-неясна.

Едно проучване показва, че хора на средна възраст и по-възрастни са загубили 2 кг за период от 12 седмици, когато са пили вода преди хранене, в сравнение с хора, които не са пили вода по време на хранене.

По-младите участници (на възраст 21-35 години) от друга страна не са загубили никакво тегло, независимо дали са пили вода преди хранене или не.

Но тъй като проучването не е сляпо, (където информацията, която може да повлияе на участниците, се задържа до края на експеримента), това означава, че участниците може да са разбрали защо са пили вода преди хранене. Това може да е накарало някои участници целенасочено да променят колко са яли с надеждата, че това може да увеличи промените им в загубата на тегло.

Това обаче не обяснява защо ефектът не се наблюдава при млади възрастни, така че ще бъде важно за бъдещите проучвания да проучат защо това е така.

Другата трудност с много от този вид изследвания е, че се фокусира само върху това дали участниците ядат по-малко само по време на едно от храненията за деня след пиене на вода. Въпреки че това може да предполага потенциал за загуба на тегло, има много малко качествени доказателства, показващи, че намаляването на апетита като цяло води до загуба на тегло с течение на времето.

Може би това се дължи на биологичния стремеж на тялото ни да поддържа размера си. Поради тази причина в Европа не могат да се правят законови претенции относно храни, които помагат да се чувстваме сити за по-дълго време по отношение на загуба на тегло.

Така че, въпреки че може да има някои притъпяващи апетита ефекти на водата, изглежда, че това може да не доведе до дългосрочна промяна на теглото – и може да се дължи на съзнателни промени в диетата ви.

Само вода не е достатъчна

Има доста добра причина водата сама по себе си да не е особено ефективна за регулиране на апетита. Ако бе така, праисторическите хора трябва да са гладували.

Но докато апетитът и насищането – усещането за ситост и липсата на желание за ядене отново – не са напълно съгласувани с възможността да отслабнем, това може да е полезна отправна точка.

Част от това, което ни помага да се чувстваме сити, е нашият стомах. Когато храната попадне в стомаха, тя задейства рецептори за разтягане, които от своя страна водят до освобождаване на хормони, които ни казват, че сме сити.

Но тъй като водата е течност, тя бързо се изпразва от стомаха ни – което означава, че всъщност не ни засища. Още по-интересно е, че поради формата на стомаха, течностите могат да заобиколят всяко полутвърдо хранително съдържание, което се смила в долната част на стомаха.

Това означава, че водата може бързо да се източи от стомаха. Така че дори ако се консумира в края на храненето, не е задължително да удължи усещането ни за ситост.

Ако се опитваме да ядем по-малко и да отслабнем, пиенето на прекомерни количества вода може да не е добро решение. Но има доказателства, които показват, че когато водата се смеси с други вещества (като фибри, супи или зеленчукови сосове), това може да забави скоростта, с която стомахът изпразва съдържанието си – което означава, че се чувстваме сити по-дълго.

Но докато водата може да не ни помогне да отслабнем директно, тя все пак може да подпомогне загубата на тегло, тъй като е най-здравословната напитка, която можем да изберем. Замяната на висококалорични напитки като газирани напитки и алкохол с вода може да бъде лесен начин за намаляване на калориите, които приемаме ежедневно, което може да помогне при загуба на тегло.The Conversation

Авторът Дуейн Мелор (Duane Mellor) е специалист по основана на доказателства медицина и хранене във Факултета по медицина в Университета Астън.

Тази статия е препубликувана от The Conversation под лиценз Creative Commons. Прочетете оригиналната статия.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !