Учени от Харвард разработиха революционно ново лечение за диабет

Ваня Милева Последна промяна на 13 юни 2022 в 08:38 6772 0

Човешки панкреатичен остров
Човешки панкреатичен остров, в червено = глюкагоново антитяло, синьо = инсулиново антитяло. Кредит: Wikimedia Commons

Учени от Университета в Мисури, Харвард и Технологичния институт на Джорджия, са успели да създадат ново лечение на диабет, което включва трансплантация на произвеждащи инсулин клетки на панкреаса.

Диабет тип 1 може да се развие на всяка възраст, но най-често засяга млади хора (деца, юноши, възрастни под 30 години), заболяването може да бъде и вродено, но може да се появи и в зряла възраст.

Въпреки активните изследвания, диабетът тип 1 не се лекува. Методите за лечение включват прием на инсулин, спазване на диета, контрол на нивата на кръвната захар и редовни упражнения.

Но също така наскоро учените откриха нов обещаващ метод на лечение.

Групата изследователи от Университета на Мисури, Технологичния институт на Джорджия и Харвардския университет доказва успешното използване на ново лечение на диабет тип 1 в голям животински модел в ново проучване, публикувано в Science Advances. Техният метод включва прехвърляне на произвеждащи инсулин клетки на панкреаса, известни като панкреатични островчета, от донор към реципиент без необходимост от дългосрочни имуносупресивни лекарства.

Според Хавал Шируан (Haval Shirwan), професор по педиатрия и молекулярна микробиология и имунология в Медицинския факултет на Университета на Мисури и един от основните автори на изследването, имунната система на хората с диабет тип 1 може да не функционира правилно, което я кара да се насочи към собствения си организъм.

„Имунната система е строго контролиран защитен механизъм, който гарантира здравето на хората в среда, пълна с инфекции“, обяснява Шируан. „Диабет тип 1 се развива, когато имунната система погрешно идентифицира клетките, произвеждащи инсулин в панкреаса, като инфекции и ги унищожава. Обикновено, след като се елиминира възприета опасност или заплаха, механизмът за командване и контрол на имунната система се задейства, за да елиминира всички измамни клетки (rogue cells). Но, ако този механизъм се провали, могат да се проявят заболявания като диабет тип 1."

Диабетът нарушава способността на организма да произвежда или използва инсулин, хормон, който подпомага регулирането на метаболизма на кръвната захар. Хората с диабет тип 1 не могат да управляват нивата на кръвната си захар, защото не произвеждат инсулин. Тази липса на контрол може да доведе до животозастрашаващи проблеми, включително сърдечни заболявания, увреждане на бъбреците и загуба на зрение.

Ширван и Есма Йолку (Esma Yolcu), професор по педиатрия и молекулярна микробиология и имунология в Медицинския факултет на на Университета на Мисури, са прекарали последните две десетилетия, насочени към механизма на апоптоза, който не позволява на „измамните“ имунни клетки да причиняват диабет или отхвърляне на трансплантирани панкреатични островчета чрез прикрепване молекула, наречена FasL, към повърхността на островчетата.

„Един вид апоптоза възниква, когато молекула, наречена FasL, взаимодейства с друга молекула, наречена Fas, върху измамни имунни клетки и това ги кара да умрат“, обяснява Йолку, един от първите автори на изследването. „Затова нашият екип въвежда технология, която позволява производството на нова форма на FasL и поставянето ѝ върху трансплантирани клетки на панкреатични островчета или микрогелове, за да се предотврати отхвърлянето им от измамни клетки. След трансплантация на произвеждащи инсулин клетки на панкреатични островчета, измамните клетки се мобилизират да унищожат транспланта, но се елиминират чрез FasL, взаимодействащ с Fas на тяхната повърхност."

Хавал Шируан и Есма Йолку Рой Блънт NextGen Building
Хавал Шируан и Есма Йолку работят в лабораторията си в сградата Roy Blunt NextGen Precision Health. Кредит: University of Missouri

Едно от предимствата на този нов метод е възможността потенциално да се спре завинаги приемането на имуносупресивни лекарства, които противодействат на способността на имунната система да търси и унищожава чужд обект, когато се въведе в тялото, като орган или в този случай трансплантирана клетка.

„Основният проблем с имуносупресивните лекарства е, че те не са специфични, така че могат да имат много неблагоприятни ефекти, като например високи случаи на развитие на рак“, коментира Шируан. „И така, използвайки нашата технология, ние открихме начин, по който можем да модулираме или обучаваме имунната система да приема и да не отхвърля тези трансплантирани клетки.

Справка: “FasL microgels induce immune acceptance of islet allografts in nonhuman primates” by Ji Lei, María M. Coronel, Esma S. Yolcu, Hongping Deng, Orlando Grimany-Nuno, Michael D. Hunckler, Vahap Ulker, Zhihong Yang, Kang M. Lee, Alexander Zhang, Hao Luo, Cole W. Peters, Zhongliang Zou, Tao Chen, Zhenjuan Wang, Colleen S. McCoy, Ivy A. Rosales, James F. Markmann, Haval Shirwan and Andrés J. García, 13 May 2022, Science Advances.
DOI: 10.1126/sciadv.abm9881