25 октомври 2021
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Работи ли кето диетата и дали е здравословна?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 юли 2021 в 00:00 104370
Снимка: Unsplash

Диетата с много мазнини диета е полезна при някои заболявания, но не и като обичайна практика за отслабване.

И така за какво са полезни мазнините? Как да ги накараме да отидат там, където искаме? Къде отиват, когато изчезват? 

Кетогенната диета не започва като метод за отслабване, а като терапия за деца с епилепсия - едно от малкото средства, което работи, особено за тези, които вече са опитвали традиционни лекарства. Но сега единствените хора, които говорят за кето, са тези, които искат да свалят няколко килограма, без да се отказват от "мазнинките".

Кето диетата се основава на осигуряването по-голямата част от калориите от мазнини, известно количество протеини и почти никакви въглехидрати. Тя е като по-екстремна форма на диетата на Аткинс. Тя е лечение на епилепсия през 20-те години, а научната статия за отслабване, която вдъхновява д-р Аткинс да представи диетата си с ниско съдържание на въглехидрати, е публикувана чак през 1958 г.

Идеята за хранене с мазнини с цел отслабване очевидно е привлекателна. Маслата и мазнините засищат и успокояват, така че на хората, насочващи се към тази диета, смятат, че може да не им се наложи да жертват много. И всички знаят, че въглехидратите така или иначе са вредни, нали? Обаче, ако ни се предписва по медицински причини, диетата със сигурност трябва да е здравословна.

Но подобно на повечето модни диети, тя става популярна преди науката да има шанс да я провери и даде мнението си. Нужни са солидни изследвания, преди да се ангажираме с изцяло нов начин на хранене.

Какво всъщност е кето диетата - и дали работи?

Какво представлява кето диетата?

Истинската кетогенна диета изисква да се получават 80-90 процента от нужните калории от мазнини. Също така трябва да се консумира около един грам протеини на килограм телесно тегло и да се ограничат въглехидратите до 10-15 грама на ден. Това е огромна промяна от обичайното хранене, при което около половината от всички калории идват от въглехидрати.

Все още не е ясно защо диетата работи за лечение на епилепсия или защо изглежда, че помага при различни други неврологични заболявания, но вероятно има нещо общо с биохимичните промени, които произвежда в тялото.

Обикновено тялото ни работи с въглехидрати. Разпадът на сложните вериги от въглерод и водород на по-малки молекули е начинът, по който организмът ни подхранва всичко - от мускулите на краката до мозъка. Ето защо една напълно здравословна диета може да съдържа толкова много въглехидрати - имаме нужда от тях. Просто трябва да ги получим в по-сложна форма като въглехидратите в пълнозърнест хляб, а не в простата им форма, като в захар и нишесте.

Когато преминем към хранене, почти изцяло на мазнини, ние вкарваме организма си в режим на глад. Лишен от основния си източник на гориво, организмът ни преминава в кетоза, т.е. превръщане запасите от мазнини в кетонни тела. Кетоните могат да действат като заместител на молекули като глюкоза, които тялото ни обикновено получава от въглехидратите. Наличието на кетонни тела вместо глюкоза в мозъка може да е причината тази диета да помага на хората с епилепсия, а разграждането на телесните мазнини я прави привлекателна за всички, които искат да отслабват. Ако използваме кето диетата за отслабване, ще е нужно постоянно да поддържаме тялото си в леко състояние на глад, така че да изгаряме мазнините постоянно.

Изглежда на пръв поглед добра идея. Кредит: Pxhere

И така, работи ли всъщност?

Кето диетата определено действа при много пациенти с епилепсия и много хора, спазващи диетата, също виждат реални резултати по отношение на загубата на тегло. Но не е ясно, дали намаляването на телесните мазнини е постоянно или е резултат от самата кетоза.

Абстрактно, храненето предимно с мазнини може да звучи привлекателно - дори лесно, що се отнася до диетите - но всъщност е доста трудно. Средно човек консумира близо 45-65 процента от калориите си от въглехидрати. Може да е лесно да се откажем от хляба и тестените изделия, но какво ще кажете за плодовете? Плодовете са почти изцяло от въглехидрати, а фибрите и сложните захари в пресните плодове са полезни за нас. При максимум 15 грама на ден можете да изпълните цялата норма за въглехидратите с една малка ябълка. Всъщност наистина е трудно да се придържаме към кето насоките. Всъщност толкова трудно, че много хора, които спазват диета, всъщност не ги срещат.

Пациентите с епилепсия имат помощта на професионален диетолог, който съставя диета и предлага планове за хранене. Повечето хора, които стрелят на посоки с цел отслабване, нямат това предимство и е лесно да се включите в диета, която всъщност не предизвиква кетоза. Прецизното преброяване на калории е предизвикателство и ако престанем да изчисляваме калории дори за малко, може да стигнем до начин на хранене, който не тласка организма точно в режим на глад.

Професионалните диетолози смятат, че голяма част от загубата на тегло, която се забелязва при кето диетата, всъщност е просто намаляване на общите калории, което е обичайно за новите диети. Когато мислим за всичко, което поглъщаме, това обикновено води до намалена консумация на храна като цяло, така че за около месец консумираме по-малко калории. Това е същата причина, поради която се наблюдава загуба на тегло в началото на почти всяка диета. Проблемът е, че повечето хора не се придържат към плана повече от няколко месеца, особено заради платото на теглото, кагато организмът се приспособява към по-малко хранене. Без постоянни загуби, които да ги държат мотивирани, повечето хора се връщат към лошите навици.

Като не приемаме почти никакви плодове, освен ако не изяждаме тонове листни зелени зеленчуци, това води до ограничаване на повечето източници на фибри и се пропускат някои основни хранителни вещества. Кредит: Pxhere

Здравословна ли е кето диетата?

Вероятно не, особено в дългосрочен план. Храненето с 90 процента мазнини не е полезно за здравето на сърцето и въпреки че ограничаването на въглехидратите обикновено е положително нещо, прекомерните ограничения на кето диетата затрудняват получаването на хранителните вещества от „балансираната“ диета. Като не приемаме почти никакви плодове, освен ако не изяждаме тонове листни зелени зеленчуци, това води до ограничаване на повечето източници на фибри и се пропускат някои основни хранителни вещества. Пациентите с епилепсия се нуждаят от внимателно планиране на храненето, за да са сигурни, че получават всичко, от което се нуждаят, но модните диети често не влагат същата мисъл в ежедневната си храна. Трудно е да се създаде цялостна диета, ако не сте професионален диетолог.

Кето диетата може да не се отрази добре и на метаболизма. Изглежда на пръв поглед добра идея да изгорим телесните си мазнини, но когато спрем да произвеждаме глюкоза и преминем към кетонни тела, се напряга черният дроб и бъбреците. Цялото ни тяло е проектирано да работи с въглехидрати и ползите, които получаваме от намаляването на телесните мазнини, няма непременно да надвишават недостатъците на храненето предимно с мазнини. Американската сърдечна асоциация и Американската диетична асоциация заявяват, че диетите с ниско съдържание на въглехидрати могат да бъдат опасни за хората със сърдечно-съдови заболявания или диабет, особено ако са склонни към високи нива на липидите.

Все още не се знае дали кето диетата е препоръчителна за средно здравия човек, но в най-добрия случай ще бъде умерено полезна.

За съжаление, най-добрият съвет за диета е все така скучен, който винаги сте чували: Яжте много плодове и зеленчуци, получавайте достатъчно протеини от различни източници и не яжте много захар. Когато получавате въглехидрати, консумирайте ги в пълнозърнести храни и зърнени храни, които ще ограничат скока на инсулина след хранене. Реалността е, че отслабването е трудно и в дългосрочен план ще бъде по-добре, ако изберете балансирана диета, към която да се придържате. Оставете кето диетата на хората, които се нуждаят от нея, и не разчитайте само на мазнините.

Справка: Low-carbohydrate–high-protein diets: Is there a place for them in clinical cardiology?
C.Tissa Kappagoda, Dianne A.Hyson, Ezra A.Amsterdam et al.
https://doi.org/10.1016/j.jacc.2003.06.022

Източник: Keto weight loss is mostly a sham, Popular science


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Биология
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.