21 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Богатата на кислород атмосфера не винаги е доказателство за живот

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 март 2016 в 17:0343400
Екзопланетата Кеплер-62е, на около 1200 светлинни години в съзвездието Лира. Снимка: NASA

Открити ли са доказателства за живот или това е само илюзия? Този въпрос първо би трябвало да се зададе, ако някога се намерят доказателства за кислород в чужда атмосфера.

Космическият телескоп James Webb, който ще бъде изстрелян през 2018 г., ще може да анализира атмосферата на далечни планети. Откриването на молекулярен кислород, който се счита за "биоподпис", ще бъде страхотна новина. Но дали ще открием живот? Не е задължително, според едно проучване от Университета на Вашингтон.

Изследванията на Virtual Planetary Laboratory към Университета на Вашингтон са публикувани на 26 февруари в Astrophysical Journal Letters и ще помогнат на астрономите да изключват - "неверни положителни резултати" в търсенето на живот извън Земята.

Ако кислородът на Земята е почти изцяло дело на живите организми (чрез фотосинтезата), то в другите светове може да не е така. Всъщност има няколко начина за обогатяване на атмосферата с "абиотичен" (с небиологичен произход) кислород или чрез процеси, които нямат нищо общо с живота.

Учени от Университета на Вашингтон са успели да идентифицират такива абиотични процеси, защото наистина "фалшиви биоподписи са последното нещо, от което се нуждае науката", пише холандският Аstroblogs.

Звезди с мощно UV-лъчение могат да разложат молекулния СО2 в атмосферата, така са "освобождават" кислородни атоми и се формират O2 молекули. В този случай обаче може да се образува въглероден оксид (СО). Тоест дори в една екзопланета да има кислород, също така ще има и много CO2 и CO, които биха попречили на евентуален живот.

По същия начин, UV-лъчението на една звезда би могла да превърне богатата на водни пари атмосфера в богата на кислород атмосфера. Звездната радиация ще разцепи H2O молекулите на водород и кислород. Водородът ще избяга от планетата, а ще остане огромно количество кислород. Такава атмосфера може да бъде много по-богата на кислород от Земята, понякога с 80% повече кислород.

Един забележителен страничен ефект е установен от проучванията, проведени в лабораторията Virtual Planet. В свръхкислородните атмосфери кислородните молекули често се сблъскват една с друга и се образува за момент O4 форма - която имат свой собствен уникален подпис.

"Ако се наблюдава отчетлив O4 подпис това е предупреждение, че в тази атмосфера има твърде много кислород, за да е произведен биологично"- пише член на изследователския екип.

Така че, ако скоро намерим кислород в извънслънчеви планети, не трябва да бързаме с изводите. Кислородът може да е попаднал там по много начини.

Още от : Космология