22 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Титан няма собствено магнитно поле

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 януари 2015 в 11:5260101
Титан Снимка: NASA

Сондата "Касини" изпрати снимки на Титан, който за първи път от 10 години напуска пределите на магнитния "щит" на Сатурн. Учените са открили, че тази най-земеподобна планета от Слънчевата система не е в състояние да се предпази от въздействието на слънчевия вятър, съобщиха от пресслужбата на НАСА.

Слънцето, както и всички други звезди излъчват в околното пространство не само светлина и други форми на електромагнитно излъчване, но и слънчев вятър - поток от множество заредени протони и електрони, които се движат с висока скорост. Ако планетата няма силно магнитно поле, като Земята и газовите гиганти, слънчевият вятър постепенно ще "издуха" атмосфера ѝ, отнасяйки газовите молекули в космоса. Нещо подобно, според астрономите, се е случило с Марс, който е имал нормална атмосфера в далечното си минало.

Изследователите отдавна се интересуват как слънчевият вятър взаимодейства с атмосферата на Титан, спътника на Сатурн. Досега учените не са имали възможност да разберат дали Титан има магнитно поле, тъй като прекарва около 95% от времето под гигантския магнитен щит на Сатурн.

Представители на НАСА заявиха, че тази възможност за човечеството най-после дойде през декември 2013 г.. Тогава Титан едновременно с напускането на магнитното поле на гигантската планета и се срещна и със сондата "Касини", която от 2004 г. разкрива тайните на Сатурн, Титан и други спътници на планетата. Цезар Бертучи (Caesar Bertucci) от Института по астрономия и физика на космоса в Буенос Айрес (Аржентина) и колегите му от НАСА се възползваха от този шанс за наблюдение.

"Ние открихме, че Титан взаимодейства с частиците на слънчевия вятър почти по същия начин като Марс, ако бихме го преместили на орбита около Сатурн. Мислехме, че Титан ще се държи по съвсем различен начин и сме наистина много изненадани," - каза Бертучи.

Според него, Титан най-вероятно няма магнитно поле по принцип. Инструментите на "Касини" не са успели да засекат следи от поле на Титан през цялото време, докато е бил в обсега им. С други думи, атмосферата на Титан е плътна и много сходна със земната, само защото той прекарва повечето от времето си вътре магнитното поле на Сатурн.

Още от : Космология