18 юни 2019
  •  Говорят медиците

Затоплянето на климата със сигурност не се дължи на Слънцето

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 май 2019 в 00:0023470
Заснето от Обсерваторията по Слънчева динамика на НАСА на 24 август 2014 г. Кредит: NASA/SDO

Слънцето може да повлияе на климата на Земята, но не е отговорно за тенденцията на затопляне, която наблюдаваме през последните няколко десетилетия, съобщава НАСА.

Климатът на Земята се затопля и никой вече не може да го отрече, всички измервания от последните сто и четиридесет години показват ръст на глобалната средна температура.

Само споровете за причината за затоплянето на климата продължават.

Едно нещо обаче със сигурност може според НАСА да бъде изключено като причина за глобалното затопляне: Слънцето.

Да, Слънцето има голямо влияние върху климата на Земята, нещо, което всъщност е ставало в продължение на милиарди години. Но на въпроса дали Слънцето е виновно и за глобалното затопляне, което се случва сега, може да се отговори категорично отрицателно.

Слънцето дава живот, то запазва планетата ни достатъчно топла, за да оцелеем. Ние знаем, че фините промени в орбитата на Земята около Слънцето са отговорни за пристигането и хода на ледниковите епохи. Но затоплянето, което наблюдаваме през последните няколко десетилетия, е твърде бързо, за да бъде свързано с промените в орбитата на Земята и твърде голямо, за да бъде причинено от слънчевата активност

Учените проследяват интензивността на слънчевата радиация, количеството енергия на Слънцето, която достига до земната атмосфера, изразена във ватове на квадратен метър. Тя е измервана от 1880 г., а от 1978 г. това става с помощта на сензори в спътниците на околоземна орбита. Изглежда, както показва графиката по-долу, в слънчевото излъчване не се наблюдава възходяща линия, докато глобалната температура показва нарастваща тенденция. Двете линии ясно се различават и не може да има връзка между тях.

Червената линия показва средната температура на земята, жълтата линия показва количеството слънчева радиация (тънката жълта линия показва годишната слънчева радиация, включително единадесетгодишния цикъл, по-дебелата линия показва средната). Кредит: NASA.

Ако Слънцето бе отговорно за глобалното затопляне, температурата във всички слоеве на атмосферата би трябвало да се повиши, от повърхността на земята до най-високите части, стратосферата.

Но и тук реалността се оказва различна - повишаването на температурата настъпва на повърхността и се наблюдава спад на температурата към горната част на атмосферата (стратосферата) - ясен знак, че глобалното затопляне се причинява от натрупването на газове, задържащи топлината в близост до повърхността на Земята, а не от Слънцето, което уж става „по-горещо“.

Така че Слънцето не може да бъде източник на глобалното затопляне.

Източник: Is the Sun causing global warming?, NASA