360-градусова HD панорама и поглед на живо през "очите" на марсохода на НАСА

Ваня Милева Последна промяна на 25 февруари 2021 в 07:46 15733 0

Това е първата 360-градусова панорама, направена от Mastcam-Z, мащабируема двойка камери на борда на марсохода Perseverance на НАСА. Панорамата е сглобена на Земята от 142 отделни изображения, направени на Сол 3, третия марсиански ден на мисията (21 февруари 2021 г.). Кредит: NASA / JPL-Caltech / MSSS / ASU

Марсоходът Perseverance изпрати първия изглед с висока разделителна способност около новия си дом в кратера Джезеро на 21 февруари, като завъртя мачтата или "главата" си на 360 градуса, което позволява камерата Mastcam-Z да заснеме първата си панорама след кацането на Червената планета на 18 февруари.

Това е втората панорама на марсохода досега, след като навигационните камери на марсохода или Navcams, също разположена на мачтата, направи 360-градусов изглед на 20 февруари.

Mastcam-Z е система с двойна камера, оборудвана с функция за увеличение, позволяваща на камерите да увеличават, фокусират и правят видео с висока разделителна способност, както и панорамни цветни и 3D изображения на марсианската повърхност. С тази възможност роботизираният роувър-астробиолог може да осигури подробен изглед както на близки, така и на далечни обекти.

Камерите ще помогнат на учените да направят оценка на геоложката история и атмосферните условия на кратера Джезеро и ще помогнат при идентифицирането на скали и седименти, достойни за по-детайлно проучване от другите инструменти на марсохода. Камерите също така ще помогнат на екипа на мисията да определи кои проби трябва да вземе роувъра за евентуално връщане на Земята в бъдеще.

Тази издълбана вятъра скала в първата 360-градусова панорама, направена от инструмента Mastcam-Z, демонстрира колко подробности могат да бъдат заснети от  камерите. Кредит: NASA / JPL-Caltech / MSSS / ASU

Сглобена от 142 изображения, наскоро пуснатата панорама разкрива ръба на кратера и древната делта на река в далечината. Системата на камерата може да разкрие детайли от 3 до 5 милиметра в близост до марсохода и от 2 до 3 метра в далечните склонове по хоризонта.

Подробното композитно изображение показва марсианска повърхност, която изглежда подобна на изображенията, заснети от предишни мисии на марсоходи на НАСА.

„Наместили сме се точно в много благодатно място, където може да се видят различни особености, подобни по много други, открити от Spirit, Opportunity и Curiosity на техните места за кацане“, разказва Джим Бел от (Jim Bell) от факултета за изследване на Земята и Космоса на Държавния университет в Аризона, главният изследовател на инструмента. Аризонският университет ръководи операциите на инструмента Mastcam-Z.

Първата 360-градусова панорама показва ръба на кратера Джезеро, направена от инструмента Mastcam-Z на борда на марсохода Perseverance Mars на НАСА. Кредит: NASA / JPL-Caltech / MSSS / ASU

Екипът на камерата ще обсъди новата панорама по време на сесия за въпроси и отговори в 16:00 ч. EST (23:00 българско време), четвъртък, 25 февруари, която ще се излъчва на живо по телевизията НАСА и уебсайта на агенцията и ще се излъчва на живо във Facebook, Twitter, Twitch, Daily Motion и канали в YouTube, както и приложението на НАСА

Гледайте на живо през очите на марсохода по време на разходката му на Червената планета

Повече за мисията

Основна цел на мисията на Perseverance на Марс е астробиологията, включително търсенето на признаци на древен микробен живот. Марсоходът ще изследва геологията на планетата и миналия климат, ще проправи пътя за човешкото изследване на Червената планета и ще бъде първата мисия за събиране и връщане на Земята на марсиански скали и реголит (счупени скали и прах).

Следващите мисии на НАСА, в сътрудничество с ESA (Европейската космическа агенция), ще изпратят космически кораби на Марс, за да вземат тези запечатани проби от повърхността и да ги върнат на Земята за задълбочен анализ.

Мисията Mars 2020 Perseverance е част от плановете на НАСА за изследване на Луната и Марс, които включват мисиите Artemis до Луната, които ще помогнат за подготовката наизоращане на хора на Червената планета.

Източник: Stunning 360 Degree HD Panoramic View of Landing Site Captured by NASA’s Mars Perseverance Rover, Scitech daily