24 септември 2020

Антарктида притежава нов прозорец към космоса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 декември 2016 в 17:57 56881
Dome A, най-сухото и студено място на планетата. Снимка: Xue-Fei Gong/Purple Mountain Observatory

Антарктида, едно от най-негостоприемните места на планетата се оказва мека за астрономите. Студено е и сухият въздух позволява да се извършват наблюдения както никъде другаде по земята. На южния полюс има телескопи от години, но сега учените са открили ново място – Купол А (Dome A), което предлага уникална възможност – да се проучва Вселената в малко изследваните терахерцови радио честоти.

„Dome A е най-доброто място, което някога сме откривали – много равно, не е ветровито и е най-сухото място на планетата“, казва Кизоу Занг (Quizhou Zhang) от Центърът за астрофизика към Харвард-Смитсониън (CfA), съавтор в ново изследване, публикувано в Nature Astronomy пред sciencedaily.com.

Dome A се намира на най-високата точка на Антарктида, на повече от 4000 метра надморска височина, съпоставима с Ману Кеа на Хаваите. За разлика от южния полюс то не се посещава от самолети и за да може учените да стигнат до там те трябва да изминат 1200 километра по друг начин. Пътешествие което отнема около 3 седмици.

Като награда за тези неистови усилия получават възможност за достъп до части от светлинния диапазон, наречени терахерцова радиация, чиито честоти са по-високи от 1 трилион херца ( 1000 пъти по-високи от честотите използвани при мобилните телефони). Това лъчение идва от студени облаци междузвезден газ и прах. Изучавайки ги можем да разберем как са се образували звездите и галактиките.

Тъй като водата в земната атмосфера поглъща тази радиация местата на земята, където това може да бъде изследвано са наистина малко. Друг вариант за изследване са космическите мисии и самолети, които струват повече и не са толкова гъвкави.

Екипът е открил, че Dome A е толкова сухо място, че ако съберат всички водни пари в права линия от земята до ръба на открития космос и ги кондензират те ще образуват тънък филм с дебелина 100 микрона. Това е два пъти ширината на човешки косъм и 10 пъти по-малко от водните пари над Ману Кеа, едно от най-добрите места на света за астрономически наблюдения.

Развитието на Dome A в постоянна обсерватория за астрономически и атмосферни науки ще има някои значителни предизвикателства, но това пък ще донесе на учените уникално място за провеждане на научни изследвания.

Гадовете ще милитаризират и Полюсите. Отвратен съм.