25 януари 2020
  •  Говорят медиците

Археолози откриха първите фигурни татуировки на Земята

В древни египетски мумии намерени първите сложни татуировки

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 март 2018 в 15:3322630
Татуировка на див бик с опашка и рога, над него - овца с извити рога.- най-старите фигуративни татуировки в света. Снимка: British Museum

Археолози откриха случайно в Британския музей две древни египетски мумии на възраст около пет хиляди години, чиято кожа е покрита с изображения на овце, говеда и други сложни татуировки.

За своето откритие,изследователите съобщават в Journal of Archeological Science.

Татуировките се считат за един от най-древните примери за изобразително изкуство, създадено от човека. Днес учените предполагат, въз основа на древни египетски мумии и следи от пигменти в погребения на неандерталци и кроманьонци, че хората са се научили да полагат постоянни татуировки по тялото си преди зората на цивилизацията и оттогава това изкуство се е превърнало в неразделна част от светската и религиозната култура на много народи по света. Първите сложни татуировки са намерени върху мумията на една благородна жена, жрица на богинята Хатор, която е живяла по времето на Рамзес I и неговите наследници, преди около три хиляди години.

Най-старите фигуративни татуировки в света са открити на египетски мумии в Британския музей. На снимката са представени четири мотива, оформени в S-образна форма, поставени върху дясното рамо на женска мумия.

Сега изследователи установиха, че времето на появата на сложни татуировки е още две хиляди години по-рано, като проучваха мумии, използвайки компютърна томография и инфрачервени камери. Изследвайки десните ръце на мъже и жени, учените неочаквано откриха, че те са покрити с рисунки на бикове, овце и сложни геометрични мотиви. Тава откритие изненада археолозите по няколко причини, включително и защото тези египтяните са съвременници на известния алпийски "леден човек" Йоци, най-старият носител в света на татуировки.

Експерти откриват общо 61 татуировки върху тялото на  Йоци, използвайки различни дължини на вълните, за да ги идентифицират на тъмната кожа на мумията, а през декември 2015 г. бе потвърдено, че са най-старите в света

Освен това, преди археолозите са откривали татуировки само по телата на древни египтянки, което кара мнозина да решат, че са имали еротичен характер или са били като магия за увеличаване на фертилността на жените. Наличието на рисунки по ръцете и на мъже, и на жени показва друго - татуировки може да са играли различни роли в живота на своите носители.