Артемис I е на път към Луната

Ваня Милева Последна промяна на 16 ноември 2022 в 09:41 8069 0

Кредит NASA

Артемис I стартира днес, 16 ноември, в 1:47 EST (8:47 българско време) от историческата стартова площадка 39B в космическия център Кенеди, Флорида.

Това бележи първия полет на космическия кораб Орион на НАСА и мощната система за изстрелване в космоса (SLS), сега най-могъщата ракета, изпращана някога в орбита.

Въпреки че вълнението от успешното прескачане на това първо препятствие е осезаемо, това е само началото на мисията, която ще тества възможностите на кораба за безопасно връщане на хора на Луната.

Space Launch System се състои от основна степен и два ракетни ускорителя на твърдо гориво. Двигателите RS-25 произвеждат по повече от 4 хиляди тона тяга на морското равнище и ще работят в продължение на осем минути, за да задвижат основната степен на SLS, горната степен и космическия кораб "Орион" до над 30 000 км в час.

Когато достигне горните слоеве на атмосферата, капсулата Орион остава на междинната степен с криогенен двигател ICPS. ICPS ще отговаря за поставянето на космическия кораб в транслунната инжекция, специалната орбита, необходима за орбита около Луната.

Схема на основните елементи на лунната ракета Space Launch System. Кредит: NASA

Космическият кораб Орион, зареден с кубсателити, комуникационни устройства и експерименти от множество изследователски институти, ще лети в космоса 25 дни, 11 часа и 36 минути и ще прекара шест от тези дни в ретроградна орбита около Луната. Ще прелети 2,1 милиона километра до края на пътуването и може да го проследите тук.

Орион ще пътува по-далеч от всеки друг космически кораб, предназначен за хора, достигайки до 450 000 километра от Земята и до 64 000 километра  отвъд обратната страна на Луната.

Очакваната дата на падане е 11 декември в Тихия океан край бреговете на Сан Диего.