Астрономи са открили най-мощното магнитно поле в близост до свръхмасивна черна дупка

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 април 2015 в 07:34 16671 0

Кредит ESO/L. Calçada

Астрономи от Технологичния университет Чалмърс, с помощта на телескопа ALMA са установили изключително мощно магнитно поле в близост до свръхмасивна черна дупка в една далечна галактика. Получените резултати са представени в списание Science на 17 април, съобщава Science Daily.

Екип от астрономи от Технологичния университет Чалмърс е наблюдавал изключително мощно магнитно поле повече от всички, които са били откривани по-рано в центровете на други галактики. Магнитното поле е било открито в близост до хоризонта на събитията на черна дупка. Това ново изследване, ще помогне на астрономите да разберат структурата и формирането на масивни галактики в центровете на населението.

Към днешна дата, са били изследвани черни дупки с малки магнитни полета на разстояние само на няколко светлинни години. В това проучване, астрономите използват силата на телескопа ALMA за откриване на сигнали, пряко свързани с силно магнитно поле, разположени в близост до хоризонта на събитията на супермасивна черна дупка в центъра на далечната галактика PKS 1830-211. Това магнитно поле се намира точно там, където материята под въздействието на силите на черната дупка се изхвърля под формата на струя - джет.

Изследователите измерват силата на магнитното поле, изучавайки как светлината се поляризира след преминаване в близост до черната дупка и установили, че посоката на поляризация на излъчването, идващо от центъра на галактиката PKS 1830-211 е обърната.

Когато светлината преминава през оптически неактивна субстанция в магнитно поле, се наблюдава завъртане на плоскостта на поляризация на светлината, известно като ефект на Фарадей. Тъй като данните, получени с помощта на телескопа показват, че поляризацията на светлината е обърната, то следва, че светлината преминава през магнитно поле.

Наблюдавани са дължини на вълната от около 0.3 мм, а до този момент не е използвана толкова малка дължина на вълната. Това позволява да видят районите в непосредствена близост до черна дупка. Само светлина с милиметрови вълни може да излезете от област, разположена в непосредствена близост до черна дупка - големите дължини на вълната се поглъщат от черната дупка

"Открихме ясна сигнали на поляризация на светлината, които са стотици пъти по-високи от всички някога намирани във Вселената." - казва Себастиан Мюлер, съавтор на статията. "Тези резултати, а и бъдещите изследвания ще ни помогнат да разберем какво наистина се случва в околностите на свръхмасивните черни дупки".