Бързите радиоимпулси са наблюдавани в стабилен 16-дневен цикъл

Ваня Милева Последна промяна на 11 февруари 2020 в 13:23 16375 0

Кредит: CC0 Public Domain

Бързите радиоимпулси или FRB (Fast radio bursts) са кратки, но мощни импулси енергия от отдалечени части на космоса. Първият бе забелязан през 2007 г. и непрекъснато се откриват все повече от тях.

Сега голям екип космически учени, работещи в Канада, откри доказателства за бързи радиоимпулси с постоянен 16-дневен цикъл.

Екипът публикува документ, в който описва своите открития на сървъра за препринти arXiv.

Бързите радиоимпулси се появяват на случаен принцип за много кратък период от време, което ги прави трудни за намиране и много трудни за изучаване. От момента на откриването им през 2007 г. са наблюдавани много от тях, но само за 10 е установено, че се повтарят.

В това ново проучване изследователите наблюдават първия случай на повтарящ се FRB, който се повтаря в постоянен цикъл.

Въпреки положените огромни усилия, учените не знаят източника на FRB и разработват различни хипотези - някои предполагат, че те може да са нищо повече от шума, създаден при сблъскване на две звезди. Някои непрофесионалисти предполагат, че това са съобщения от извънземни.

В това ново проучване изследователите използват данни от радиотелескопа на канадския експеримент за картографиране на интензитета на водорода. Когато забелязват FRB, учените проследяват 400 наблюдения, направени с помощта на телескопа, установяват, че FRB се повтаря в постоянен 16-дневен модел. Оказа се, че сигналите FRB пристигат приблизително веднъж на час в продължение на четири дни и след това внезапно престават - само за да стартират отново 16 дни по-късно.

Повтарящият се модел предполага, че източникът може да бъде небесно тяло от неизвестен вид, обикалящо около звезда или друг обект. При този сценарий сигналите биха прекъснали, ако са възпрепятствани от другото тяло. Но това все още не обяснява как небесно тяло може да изпраща редовно подобни сигнали. Другата възможност е звездните ветрове ту да усилват, ту да блокират сигналите на обект зад тях. Или може да се окаже, че източникът е небесно тяло, което се върти.

Изследователите са проследили източника на FRB до спирална галактика на около 500 милиона светлинни години. Те предполагат, че бъдещите технологии може да успеят да определят кой от обектите в галактиката изпраща FRB и може би ще разкрият как се случва това.