25 септември 2020

Биолозите са открили тайната на светещите гъби

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 март 2015 в 14:45 56480
Снимка: Steve Axford

Някои видове гъби имат интересно свойство - да светят в тъмното. Доскоро причините за това необикновеното явление, описано още от древногръцкия философ Аристотел, са били загадка.

Сега американски учени твърдят, че след фундаментално проучване са намерили точния отговор какъв е смисълът на биолуминисценцията на гъбите, който е изложен в статия, публикувана в списание Current Biology.

"Новото изследване показва също, че биолуминесценцията на гъбите се контролира от циркадните ритми. Изводите от проучването показват, че сиянието изпълнява някакви адаптивни функции за организмите"- казва водещият автор на изследването Джей Дънлъп (Jay Dunlap) на Dartmouth Medical School.

Режимът на организма, метаболизмът му и активността през различните часове на денонощието се нарича "циркаден ритъм". Произлиза от латинската дума "около" и е свързан с т. н. "биологичен часовник".

Neonothopanus gardneri през нощта и през деня. Снимка:  Michele P. Verderane.

Има много примери за прояви на биолуминесценция от различни организми. При гъбите тази способност се среща по-рядко и е не е изследвана подробно досега. Само 71 от повече от 100,000 описани видове излъчват зелена светлина благодарение на биохимичен процес, който изисква кислород и разходи за енергия.

Преди се е смятало, че гъбите светят денонощно и биолуминесценцията е просто страничен метаболитен продукт. Но това предположение се оказва невярно.

Според изследването излъчваното от гъбите сияние привлича насекоми, включително бръмбари, мухи, оси и мравки. Тези насекоми да играят важна роля в живота на гъбите и им помагат като разпространяват спорите им.

Екипът на Данлъп са експериментирали с гъби от вида Neonothopanus gardneri. Гъбите N. gardneri се срещат в Бразилия и местните жители ги наричат flor de coco,  "кокосов цвят", защото понякога растат, прикрепени към листата на млади кокосови палми.

Изследователите са открили, че луминисценцията на гъбите зависи строго от циркадните ритми и температурата. Това означава, че процесът се включва само когато сиянието най-лесно може да се види. Така организмите пестят енергия.

По-късно Дънлъп и колегите му планират да идентифицират гените, отговорни за биолуминесценцията в гъбите и да изяснят детайлите на взаимодействието между насекоми и гъби.