12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Диаманти в търсене на тъмна материя

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 юни 2019 в 07:1414940
Индустриалнi и синтетичнi диамантi. Снимка: Diamond Productions

Сензори, съдържащи диаманти, може да се използват за търсене на потенциални частици тъмна материя с относително ниски маси, според публикация в списание Physical Review D.

Тъмната материя е неопределена все още субстанция, която според учените дава обяснение на наблюдения като скоростите, с които звездите се движат в галактиките. Най-разпространената концепция е, че тъмната материя се състои от субатомни частици, познати като WIMP, или слабо взаимодействащи масивни частици. Но до момента търсенето на такива частици не е дало резултат.

Затова учените търсят по-леки потенциални частици тъмна материя. Именно там могат да бъдат приложени диаментените детектори. Синтетичните диаманти са лесно достъпни и относително евтини.

Диамантите могат да бъдат охлаждани до температури близки до абсолютната нула (–273.15°С). Вложени в сензори, могат да откриват звукови вълни, които може би се произвеждат, когато частица тъмна материя се сблъска с атомно ядро или електрон в диаманта.

Досега са правени подобни детектори с друг вид кристали като германий и силиций. Но диамантите имат допълнителни предимства.

Въглеродните атоми, които изграждат диаманта, са по-леки от тези на силиция и германия, така че диамантените детектори могат да открият по-леки частици тъмна материя, сблъскващи се с атомните ядра. Освен това диамантите могат да имат по-висока чистота, изградени само от един изотоп на въглерода. Това прави измерването на вибрациите, предизвикано потенциално от частиците тъмна материя, обяснява съавторът на изследването Ноа Курински (Noah Kurinsky), физик от лабораторията Fermilab в Батавия, САЩ.

Източник: Science news - Diamond detectors could aid the search for dark matter