Древен членестоног хищник с четири очи и остри нокти е открит в Канада (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 31 март 2015 в 18:01 6252 0

Реконструкция на външния вид на Yawunik kootenayi. (илюстрация University of Toronto).

Останки от камбрийски членестоног хищник, който е имал четири очи и остри нокти е намерен в Канада. Морското животно, наречено Yawunik kootenayi, е живяло преди около 508 милиона години, по време на периода Камбрий, когато основните групи животни и сложни екосистеми за първи път се появяват във фосилните следи, съобщава Live Science.

Това членестоного смътно напомня на миниатюрен омар. Дължината на тялото му е около 15 сантиметра.

Палеонтолозите отбелязват, че това е първият, най-ранен неизвестен за науката вид, открит в колекцията от фосили на Мраморния каньон (Marble Canyon) на Националния парк Кутенай (National Park Kootenay) в Британска Колумбия. Огромните залежи от добре запазени фосили на древни животни са били открити през 2012 г., а оттогава точното местоположение на Мраморния каньон се пази от учените в тайна.

"Yawunik е един от най-разпространените видове в Мраморния каньон" - казва водещият автор на проучването Седрик Ариа (Cédric Aria), палеонтолог от университета на Торонто в Канада. - "Най-вероятно, тъй като животното е хищник, тя е заемало високо положение в хранителна верига. За първи път попаднахме на останките му на втория ден на работа в Мраморния каньон през 2012 г. - и това беше едно от първите, наистина невероятни открития".

Видовото си име животното е получило в чест на племето ктунаха (ktunaxa), някога населявало територията на Кутенай. Yawu'nik е името на тяхното върховно божество.

В момента членестоногите са един от най-разнообразните и успешни видове в света: те са около 80% от видовете на нашата планета. Родословното им дърво включва скорпиони, паяци, пеперуди, мравки, морски ракообразни, скариди и раци и мечоопашати (ксифозури).

Учените не са на единно мнение за това как и кога са се появили тези анатомични особености в тялото на членестоноги, които ги отличават от другите видове. Повечето членестоноги имат твърд екзоскелет и сегментирано тяло и краката им са достатъчно тясно специализирани - всеки крайник може да изпълнява само една задача. Но предните крайници на Yawunik не са като на неговите съвременни роднини. Дългите предни крайници на хищника са предназначени и за лов, и за движение във водата.

Всеки от двата предни крайници са имали три дълги "нокти", два от които са оборудвани с дълги редици от зъби за захващане на храната. Дълги камшичета излизат от върховете на "ноктите". Ариа е убеден, че тези камшичета са своеобразен сетивен орган, помагащ на животното да намира потенциална храна. Yawunik е можел да движи крайниците си напред и назад, а по време на плуване ги е свивал под тялото си.

"Двете функции на крайниците правят това животно специално, тъй като подобни не се наблюдават при съвременните видове - продължава Ариа.

Изследователите са на мнение, че Yawunik е близък роднина на хелицеровите (лат. Chelicerata)  - подтип, който включва паяци, скорпиони и мечоопашати, но Ариа е на мнение, че това древно животно е представител на изчезнала група, отцепила се от преките предци на съвременните видове.