20 септември 2019
  •  Говорят медиците

Една огромна звезда е породила двойката черни дупки, генерирали гравитационните вълни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 февруари 2016 в 12:3739030
Черните дупки може да са произлезли от една под формата на "гира" по този начин. Снимка: НАСА

Когато обявиха за регистрирането на прогнозираните от Айнщайн гравитационни вълни, учените заявиха, че източникът им е сливането на две черни дупки 29 и 36 пъти масата на Слънцето на 1,3 милиарда светлинни години от Земята.

Такова събитие се очаква да е на "тъмно" (черните дупки поглъщат дори светлината), но космическият телескоп Fermi открива експлозия на гама лъчи само 0,4 секунди след като гравитационните вълни, засечени от LIGO, пристигат на Земята. Не е ясно дали едно и също събитие е задействало двата сигнала, но екипът на Fermi е изчислил, че вероятността за съвпадение е само 0,0022.

Проблемът е, че при сливането на черни дупки не се очаква да бъде придружавано от експлозия на гама лъчи. Двойните черни дупки орбитирайки една около друга разчистват околното пространство. Според моделите гама лъчи от изолирани черни дупки не могат да се излъчват.

Ново изследване показва, че двете черни дупки може да са били в една единствена, масивна звезда, чиято смърт е генерирала гама излъчването, съобщава New Scientist.

Изследователите предполагат, че тези черни дупки са минали "жизнения си път" вътре в огромна звезда. В момента на сливането им звездата колапсира, което предизвиква мощен взрив на гама лъчение.

Докладът от проучването "Electromagnetic Counterparts to Black Hole Mergers Detected by LIGO" е публикуван в Astrophysical Journal Letters.

"Това е космическият еквивалент на бременна жена с близнаци в корема", обяснява пред Рhys.org харвардският астрофизик Ави Лоеб (Avi Loeb) от Харвард-Смитсониън център за астрофизика (CFA).

Обикновено, когато една масивна звезда достигне края на живота си, ядрото й се свива в една-единствена черна дупка. Но ако звездата се върти много бързо, под въздействието на центробежната сила колапсиращото ядро може да се разтегли и да се превърне в нещо подобно на гира, в краищата на която се оформят две черни дупки.

Експлозия на гама лъчи. (Mark A. Garlick)

Често много масивните звезди се образуват от сливането на две по-малки звезди. И тъй в този случай звездите се въртят една около друга все по-бързо и по-бързо, в резултат на сливането звездата се очаква също да се върти много бързо.

След като ядрото от двойката черни дупки се формира, външната обвивка на звездата се смачква към тях. За да се случат в този момент както мощната гравитационна вълна, така и експлозията от гама лъчи, близнаците черни дупки трябва да са били родени близо една до друга, разделени първоначално с разстояние от порядъка на размера на Земята и обединени в рамките на минути.

"Единственото обяснение за сигнала от "Ферми" е, че черните дупки са заобиколени от плътна материя с голяма маса и очевидно това е породило идеята на Льоб, да ги сложи в една звезда. Може би има и други обяснения и ние трябва да помислим за тях" - отбелязва Дан Маоз (Dan Maoz) от университета в Тел Авив.

Както обикновено в такива случаи и тази теория изисква по-нататъшни изследвания и тестове.

13 септември 2019 в 00:003637