13 декември 2019
  •  Говорят медиците

Гигантска скарида е била един от най-големите обитатели на древните морета (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 март 2015 в 13:3642870
Морското животно Aegirocassis според представите на художник. (илюстрация Marianne Collins/Art of Fact).

Американски и британски палеонтолози са открили в Мароко добре запазена вкаменелост на 480 милиона години на членестоного - родствено на раци, насекоми и паяци, съобщава Science Daily.

Двуметровото същество, обитавало нашата планетата по време на палеозойската ера, напомня много голяма скарида. Но няма крайници и се е хранело с две гъвкави и остри мустаци - израстъци, с които е вкарвало храната заедно с водата в своя филтриращ орган. Мустаците се състоят от дълги игловидни влакна и приличат на мустаците на китовете и хрилете на китовата акула.

Все пак, странното същество има някои характеристики на съвременните членестоноги - безгръбначни с екзоскелет, сред които са паяците, насекомите, ракообразните и стоножките.

Това древно членестоного не е имало нито крака, нито плавници, затова учените са стигнали до извода, че то е плувало като огъва сегментираното си тяло.

Новият вид е наречен Aegirocassis benmoulae. Названието на рода, е взето от името на скандинавския морски демон Егир и латинската дума cassis (каска). Второто име е по марокански ловец на изкопаеми Мохамед Бен Мула (Mohamed Ben Moula), който е открил останките на това същество.

Вкаменелостите са открити във формацията Фезуата (Fezouata). Сега останките на Aegirocassis са в колекцията на Музея по естествена история Пибоди в университета Йейл.

"A. benmoulae е едно от най-големите животни на своето време," - отбелязва съавторът на проучването Алисън Дейли (Allison Daley) от Оксфордския университет.

Изследването на останките показва, че животното е водило предимно пасивен начин на живот: филтрирането му е позволявало, без да се натоварва да извлича планктон и други хранителни вещества от водата.

"Очевидно, филтрирането е един от най-старите методи на хранене на животните" - смята Дейли - "Но най-първите филтратори са били много по-малки и обикновено са били прикрепени към морското дъно. Това животно може да се нарече най-древното създание, хранещо се чрез филтриране в свободно плаване".

Новият вид принадлежи към семейството на изчезналите Anomalocarididae, които са се появили за първи път в океаните преди около 520 милиона години.