22 ноември 2019
  •  Говорят медиците

"Гравитационна" вълна, дълга 10 000 км, е забелязана в атмосферата на Венера (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 януари 2017 в 14:0272702

Огромна ярка гореща и неподвижна структура е открита в горните слоеве на атмосферата на Венера. Учените е засичат явлението с помощта на космическия кораб "Акацуки" на Японската космическа агенция JAXA.

Те смятат, че това е някакъв вид "гравитационна" вълна - въпреки че не е ясно как е стигнала до най-високите слоеве на облаците, разказва Gizmodo.

Дъговидната структурата за първи път е забелязана през декември 2015 г. от екип, ръководен от учени от Университета Рикио, Япония, които са я наблюдават в продължение на няколко дни.

Изследователите установяват, че структурата е дълга около 10000 километра и е по-ярка и по-гореща от околната атмосфера. Когато учените се опитват да я видят отново един месец по-късно, тя вече е изчезнала.

Екипът публикува данните от наблюденията си в списание Nature Geoscience.

Космическият апарат "Акацуки" стартира през 2010 г. След като първоначално не успя да влезе в орбитата на Венера, той прекара пет години обикаляйки около Слънцето, преди да се върне отново в работен режим на орбита около Венера през 2015 г.

Огромната неподвижна структура е забелязана от учените в горните слоеве на атмосферата на Венера на надморска височина от около 65 километра. А останалата част от атмосферата на планетата се движи изключително бързо - около 60 пъти по-бързо от скоростта на въртенето на планетата.

,

Гъсти облаци от сярна киселина и по-дребни атмосферни особености се придвижват с около 100 метра в секунда заедно с бързия фонов вятър. Затова появата на неподвижна структура на 15 декември 2015 г. е толкова необичайна.

"Най-изненадваща и интересна особеност е огромната дъгообразна структура, простираща се от северната полярна област, пресичаща екватора и достигаща южната полярна област" - пишат ученте. "От край до край структурата на дъгообразна форма е по-дълга от 10000 км. Когато LIR има отново възможност на 15 януари 2016 г. да наблюдава, дъгообразната структура бе изчезнала".

Изследователите смятат, че структурата е атмосферна гравитационна вълна, която се генерира в ниската част на атмосферата от планинска верига, а впоследствие се премества нагоре в горните слоеве на атмосферата, където се наблюдава. Подобни гравитационни вълни се развиват и когато въздухът преминава през планините на Земята, защото атмосферата е по-тънка при висока надморска височина.

Въпреки това екипът коментира, че не знаят как се е формирайа гравитационната вълна или как се е озовала в горните слоеве на атмосферата.

"Компютърните симулации подкрепят това обяснение, но образуването и разпространението на гравитационната вълна все още е трудно да се съгласува с познатите условия на релефа на Венера" - коментират учените.

Концепция на художник за повърхността на Венера. Източник: ESA / AOES

Венера е неприятно място - "покрита с облаци адска дупка", пише Джордж Дворски (George Dvorsky) от Gizmodo.

Атмосферата на тази планета се държи изключително странно - ветровете в горните атмосферни слоеве се носят с 359 километра в час, а тази скорост е значително по-голяма от скоростта на въртене на самата планета. Едно денонощие на Венера ден трае по-дълго, отколкото цяла Венерианска година.

Не, няма грешка. Периодът на въртене на планетата около оста ѝ е по-малък, отколкото периодът на обикаляне около Слънцето. Затова дори изглежда, сякаш планетата се върти в обратна посока. На Земята едно завъртане около оста е равно приблизително на 1/365 от времето, необходимо за една обиколка около Слънцето. Затова при нас годината има 365 дни. Ако обаче и нашата планета се въртеше както Венера, денят щеше да е равен на една година и малко отгоре. :)