Гробницата на ковчежника на Рамзес II е открита в некропола Сакара

Ваня Милева Последна промяна на 03 ноември 2021 в 00:01 22478 0

В гробницата са открити стенописи. Най-добре запазените показват едър рогат добитък и други животни, водени за клане. Кредит: Ministry of Tourism and Antiquities

Гробница, датирана на повече от 3200 години, построена за висш служител на един от най-могъщите египетски фараони, е открита по време на разкопки на некропола Сакара, служил като гробище на древната египетска столица Мемфис, съобщава Angy Essam за Egypt Today.

Надписите, открити в гробницата, разказват, че Птах-М-Вия, човекът, погребан там, е заемал редица позиции, включително ковчежник, царски писар, надзорник на добитъка и отговарял за жертвоприношенията на божествата в Тива по време на управлението на фараона Рамзес II - третият фараон от египетската 19-та династия, управлявал от 1279 до 1213 г. пр. н. е. Той разширява Египетската империя чак до съвременна Сирия. Рамзес II също е известен със своите строителни начинания, включително разширяването на храма Карнак, се казва в изявление на археолозите от египетското министерство. Птах-М-Вия е бил началник на съкровищницата векове преди изобретяването на сечените монети - по това време хората са плащали със стоки или благородни метали.

„Мястото на открие включва гробници на висши съвременни държавници от епохата на 19-та династия и допълва мястото на гробниците на 18-та династия, най-важното от които е мястото на военния водач Хоремхеб”, обяснява Мостафа Вазири, генерален секретар на Върховния съвет по антиките на Египет, в изявление, цитирано от Egypt Independent.

Някои стълбове са паднали, но други са останали на мястото си. Кредит: Ministry of Tourism and Antiquities

Според Jerusalem Post Ола Ел Агуизи, изследовател на древноегипетския език, който ръководи археологическата мисия за Университета на Кайро, обяснява, че гробницата следва отличителен стил, открит в други погребения на мястото. Издълбани сцени на входа й изобразяват събития от живота на Птах-М-Вия. Вътре гипсовите стени на зала са изрисувани с цветни изображения. Една сцена в гробницата показва процесия, носеща приношения и заклано теле. Тази сцена може да бъде свързана с позицията на Птах-М-Вия като надзорник на добитъка. Изглежда, че досега в гробницата не са открити човешки останки.

Екипът открива и колони на Озирис, някои от които са заровени в пясъка. Изваяни във формата на Озирис, бог на смъртта и възкресението, тези колони са били често срещани по време на управлението на Рамзес. Около гробницата са разпръснати каменни блокове.

„Всички тези парчета ще бъдат проучени, за да бъдат върнати на първоначалните си места в гробницата“, азказва Ел Агуизи, цитиран от Ahram Online.

Извън гробницата на Птах-М-Вия, мисията открива и погребенията на Птах-Мас, кмет на Мемфис, царския чуждестранен посланик Басир и Еурхи, върховен главнокомандващ на армията.

Археолозите откриват редица гробници на видни служители в района, където е погребан Птах-М-Виа. Кредит: Ministry of Tourism and Antiquities

Няколко фрески в гробницата изобразяват мъж, вероятно Птах-М-Виа. В една от тях той е показан седнал до няколко буркана и предмет, който прилича на рог. В момента изследователите анализират йероглифи, открити над рисунката.

Древните египтяни са използвали Сакара, разположена на около 30 км южно от Кайро, като гробище повече от 3000 години, пише Джо Марчант (Jo Marchant) в юлския брой на списание Smithsonian. Археолозите са изследвали обекта от 1850 г., но исторически той е получил по-малко внимание от Луксор в Южен Египет. През септември 2020 г. обаче археолозите откриват „мегагробници“, включително пещера, пълна с повече от 100 погребения, в Сакара – най-голямата концентрация на гробове, откривани някога в Египет. Тук е и стъпаловидната пирамида на Джосер, най-старата пирамида в Египет, която е построена преди около 4700 години от фараон от Третата династия.

Около 1500 години след управлението на Джосер Рамзес ръководи големи строителни проекти, както и значителни военни експедиции. Обширните храмове, завършени по време на неговото 66-годишно управление, вдъхновяват учените от 19-ти век да го нарекат „Рамзес Велики“. Той ръководи работата по строежа на храмовете в Карнак и Луксор в Тива и строи шест храма в Нубия. В Сакара Рамзес ръководи изграждането на изсечени в скали гробници в две части на некропола.

Археолозите продължават да разкопават и анализират гробницата и близкия район.

Egypt uncovers Ptah-M-Wia tomb, head of treasury during King Ramses II reign, Angy Essam, Egypt Today

Tomb of Ramses II’s Treasurer Unearthed at Saqqara Necropolis, Livia Gershon, Smithsonian Magazine

Ancient tomb of Pharaoh Ramesses II official discovered at Saqqara, Owen Jarus, Live Science .