Хъбъл видя как "Силата се пробужда" в новородена звезда (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 декември 2015 в 09:46 7201 0

Кредит NASA / ESA

Точно с премиера на филма "Междузвездни войни: Епизод VII: Силата се Пробужда", 7 декември 2015, в сайта на телескопът на НАСА Хъбъл бе публикувано изображение на частично закрита с тъмно джедайско наметало от прах новородена звезда, изстрелваща две, подобни на джедайски мечове, струи (джетове) в космоса.

Зрелището е красиво и тържествено, и подходящо за обявяване на раждането на нов свят.

"Научната фантастика е била вдъхновение за поколения учени и инженери и филмовата поредица Star Wars не е изключение", заяви Джон Грънсфелд (John Grunsfeld), астронавт и шефа на научното подразделение на НАСА. "Но няма по-силна мотивационна сила за истинската наука от откритията, които идват от космическия телескоп Хъбъл, който разкрива мистериите на вселената."

И този космически меч не е накаква далечна галактика, а вътре в нашата галактика, Млечния път. Този обект, новородената звезда HH 24, е разположен на 1350 светлинни години от Земята в съзвездието Орион, в "звездна детска ясла " - място, където активно се раждат звезди - молекулярния облак B Орион.

Когато в гигантските облаци от студен молекулен водород се образуват звездите, част от околната материя се съдира под въздействието на гравитацията, за да образува въртящ се, плосък диск, опасващ новородената звезда.

По-късно протозвездата ще се втвърди, но на този ранен етап тя се храни от газовете на диска с апетит като на Джаба и става все по-пълна.

Част от този погълнат газ, поради високата скорост на въртене на тялото, се изхвърлят от полюсите му под формата на джетове, тънки лъча материя, ускорени до много високи скорости. Температурата на тези потоци газ са милиони градуса, те се сблъскат с околния газ и прах, пресичайки и осветявайки огромната мъглявина, в която се крие новородената звезда HH 24 пространства.

Мощността на струите, както се шегуват астрономите, десетократно превъзхожда разрушителната сила на "Звездата на смърта" от филма.

Само около дузина подобни джетове са били забелязани в този район във видима светлина и приблизително толкова - в инфрачервената област.