Изследване показа как безкрилата птица киви е станала далтонист

Кристин Каменова Последна промяна на 23 юли 2015 в 12:44 12371 0

За първи път е изследван генома на безкрилата птица киви и е установено, че малкото животинче е загубило способността си да различава цветовете, но най-вероятно, промяната е била още преди милиони години, когато станало нощно животно, според немски учени.

Изследването разкрило и някои новопридобити характеристики на птицата. В хода на еволюцията си кивито се е сдобило с по-голям брой и разновидност на гени, отговорни за обонянието. Тази промяна в ДНК-то на животното му дава възможност да различава по-голям брой миризми, което пък е полезна адаптация за животните, които предпочитат живота в тъмнина.

Докладът на учените от университета в Лайпциг, Германия (University of Leipzig) и института по еволюционна антропология "Макс Планк" (Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology) е бил публикуван в четвъртък в научното списание Genome Biology.

Един от авторите, Диана Ле Дюк (Diana Le Duc), обяснява, че кивито е загубило способността си да различава цветове в момента, в който това се е превърнало в еволюционно предимство за него, тъй като птицата била активна през нощта повече, отколкото през нощта.

Ле Дюк добавила, че след като сравнили мутацията - виновник за генетичната промяна с този сектор от ДНК-то на други птици, успели да установят, че се е случила преди 35 милиона години - когато кивито се е пренесло в Нова Зеландия.

Въпреки че птицата е била вече известна с острото си обоняние, изследването определило точните гени, свързани с обонятелните нерви и доказало развитие в разнообразието им.

Учените са изключително заинтригувани от генома на кивито, защото е с редки характеристики, измежду които липсата на опашка, недоразвити крила и много дълъг клюн.

Като сравняват ДНК-то му със това на други видове, изследователите се надяват да установят как по-точно гените влияят на физичните характеристики.

Шиничи Накагава (Shinichi Nakagawa), биолог в Университета на Нов Южен Уелс в Австралия (University of New South Wales) уточнява, че дори днес учените знаят съвсем малко за обонянието в сравнение със останалите сетива, особено зрението и слуха.

Накагава, който не е сред авторите на доклада, споделя с надежда: "Геномът на кивито може да ни помогне да успеем най-сетне да разберем как точно усещаме миризмите."

Кивито е национален символ на Нова Зеландия и принадлежи към групата на птиците, наречени щраусови, който включва и изченалата птица Moa, както и нелетящи птици като щраус, ему и нанду. След човешката миграция към Нова Зеландия преди около 800 години, много от местните видове птици са изчезнали. Въпреки усилията, кивито е силно застрашен вид, обяснява сайтът phys.org.