13 декември 2019
  •  Говорят медиците

Изтръгването на косми стимулира растежа на нова коса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 април 2015 в 11:1246670

Опити с мишки показват, че изтръгването на косми стимулира растежа на косата. Засегнатите фоликули изпращат сигнали към своите съседи, като стимулират мощен имунен отговор. За експеримента разказва NewScientist, позовавайки се на списание Cell.

Американски учени, под ръководството на Чен-Минг Чуонг (Cheng-Ming Chuong) от Университета на Южна Калифорния в Лос Анджелис, са установили, че засегнатите луковици на косата (фоликули) изпращат сигнал за помощ, отделяйки специални протеини, които стимулират появата в областта на раничката имунни клетки. Те съобщават на съседните фоликули, че е време да се засили растежа на косата.

Върху силата на аварийния сигнал влияе най-вече конфигурацията на извадените косми, са изяснили учените. Те изтръгнали 200 фоликули, една след друга от гърба на лабораторни мишки - в различни варианти на разположение. При ниска концентрация възстановяване на косата не се случва. Но когато се извадят фоликулите от кръгъл участък 3-5 мм в диаметър, са израствали 450-1300 косми, а процесът се разпространява извън първоначално определената зона.

Според авторите, космените фоликули не просто реагират на изтръгването, но и "комуникират" помежду си. Чуонг казва, че космените фоликули колективно решават, кога достигнат прагът за реакция чрез "кворум-наблюдение", тип комуникация, използвана от социалните насекоми и бактерии. Когато се издърпват луковиците от по-голяма площ, сигналите са твърде слаби за масово решение.

Резултатите все още не са проверени върху хора. Учените се опасяват, че фоликулите са твърде нарядко у мъжете, които страдат от оплешивяване, за да се получи интензивна регенеративна реакция.

Изображение: Cheng-Ming Chuong