12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Как се появява цветното зрение при хората

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 февруари 2017 в 10:5043501

Трицветното зрение при човека (способността да вижда света в червен, син и зелен цвят) се развива благодарение на преимуществата при търсенето на подходящи плодове. Приматите с такива способности намират храна много по-бързо от събратята си с двуцветно зрение, съобщава Science.

Това установява ново проучване, водено от Аманда Мелин (Amanda Melin) от Университета в Калгари, Канада. Своите заключения Мелин съобщава по време на годишната среща на Американското общество за съдействие разпространението на науката (AAAS).

Известно е, че сред бозайниците приматите имат уникалната способност да виждат света в три цвята (трихоматично зрение), тъй като само при тях има три вида колбички в очите, а не два, както при всички останали животни. Благодарение на това и хората виждат онова, което се смята за стандартен спектър на цветовете (далтонистите виждат различен спектър).

Стандартното обяснение за това, защо приматите са развили трицветно зрение е, че то е позволило на нашите ранни предшественици да различават цветните плодове по-лесно на фона на предимно зелените дървета. Тази хипотеза се проверява от особеността на маймуната от Стария свят - макакът резус, при която някои женски имат три вида колбички в очите, а други само два. Досегашните проучвания на макаци резус в плен показват, че самките с трицветно зрение са по-бързи от другите с двуцветно зрение в търсенето на плодове. Но опитите да се види дали това е истина и за маймуните в дивата природа са затруднени от факта, че тези макаци трудно се наблюдават в природата. Възрастта и рангът също така в значителна степен влияят върху това кой и кога се храни в стадото и усложняват акуратното провеждане на експеримента.

Аманда Мелин съобщава обаче, че е извършила над 20 000 отделни наблюдения на 80 различни макаци, които се хранят от 30 вида дървета в Кайо Сантяго, Пуерто Рико, и от това е заключила със сигурност, че самките с трицветно зрение в диво състояние наистина разпознават и изяждат плодовете по-бързо от тези с двуцветно. Този факт става сериозен аргумент в полза на хипотезата, че това преимущество е помогнало в еволюцията на трицветното зрение и при хората и други примати.

drashkom