Какво има в нищото? Сега най-мощният в света лазер ще го разкъса, за да разберем (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 март 2019 в 00:05 13797 0

Всъщност вакуумът е твърде различен от празно пространство. Той е изпълнен с тайнствени виртуални частици. Сега имаме достатъчно мощна машина, която да го разкъса и да ги видим, съобщава NewScientist.

Това ще стане с помощта на най-мощния лазер в света, който заработи наскоро в Румъния.

Представете си място далеч оттук, дълбоко в пустотата на космоса. Тази точка е светлинна година от Земята, далеч от всякакви мъглявини, звезди или самотен атом. Наричаме такова място с много различни думи: празнота, вакуум, пустота. Всъщност това „нищо” е море от активност.

Според квантовата теория, празното пространство е изпълнено с виртуални частици. Те винаги са там, запазвайки гладка повърхността на реалността. Те също така са напълно неоткриваеми - освен ако имаме невероятно мощен прожектор.

"Обикновено, когато хората говорят за вакуум, означават нещо празно", разказва теоретичният физик Матиас Маркланд (Mattias Marklund) от Технологичния университет на Чалмърс в Гьотеборг, Швеция. „Но лазерът може да ви покаже тайните на вакуума”.

Кредит: Narinder

За да покажем виртуалните частици, за да ги трансформираме в нещо осезаемо, е необходим сериозен лазер. Но точно това правят физиците в Румъния. Включена за първи път преди няколко месеца, тази машина не само може да разкрие истината за празното пространство, но и да вдигне завесата на друга голяма мистерия: тъмната енергия, неизвестната субстанция, ускоряваща разширяването на космоса. Време е да разкъсаме нищото и да видим какво има вътре.

Представата, че нищото е пълно с виртуални частици, може да звучи фантастично. В края на краищата, нито един астронавт не плува във виртуално море, нито един спътник не е възпрепятстван от виртуално триене. Виртуалните частици просто не са осезаеми. Причината, поради която смятаме, че съществуват, датира от основите на квантовата електродинамика (КЕД), част от квантовата теория на полето, която се занимава с електромагнитните полета и взаимодействието им с електроните и техните двойници от антиматерия - позитроните.

И според квантовата електродинамика "празното" пространство, не е никак празно, а по-скоро се състои от плътно разположени двойки от материя и антиматерия. Тези двойки плътно запълват пролуките между всичко, но просто не си взаимодействат по някакъв забележим начин с останалата част от Вселената, защото се неутрализират взаимно.

Идеята е с мощните импулси енергия от лазер да се отделят електроните от техните антиматерийни близнаци, позитроните, така че да могат учените да изследват създадената материя.

В Румъния е най-мощният лазер в света

Румънски учени заедно с група международни специалисти успяха да изградят най-мощния лазер в света. По време на последните тестове е постигната мощност концентрирана в един светлинен лъч от 10,88 петавата (PW) или 10,88 квадрилиона вата (1 квадрилион е единица с 15 нули), което чупи досегашния рекорд за мощност на лазер от 5,3 PW. За сравнение, общата мощност на потока слънчева радиация, падаща върху повърхността на Земята, е 174 PW. Лазерното съоръжение е разположено в изследователския център на Института по ядрена физика и инженерство „Хория Хулубей” (IFIN-HH) в предградието на румънската столица Мъгуреле.

Следващият етап от изследванията в областта на фундаменталната физика, ядрената физика и астрофизиката, както и материалознанието, управлението на ядрените материали и биологията вече са очертани, съобщава business-review.eu.

Монтажът на лазерното съоръжение в Мъгуреле започна през септември 2016 г. Това е голям европейски проект Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI-NP). Общата му стойност е 356,2 млн. евро, от които 311 млн. евро са от европейски фондове, а от 140-те физици от екипа, 120 са румънци.

Този проект ще постави нашата северна съседка на глобалната карта на научните изследвания.

А наред с фундаменталните изследвания на вакуума, лазерът ще се използва и за тестване на материали, използвани в космически мисии, за откриване на радиоактивни изотопи, които могат да лекуват рак.