21 септември 2020

Любител е заснел авариралия японски сателит Хитоми (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 март 2016 в 10:50 35700
Снимка: JAXA

Японската космическа агенция (JAXA) се опитва да разбере какво точно се е случило с неговото чисто нов астрономически сателит, Хитоми, който претърпя инцидент през уикенда и очевидно е неуправляем в космоса, според видео, заснето от любител астроном, съобщава space.com.

От JAXA загубиха редовната си връзка с "Хитоми" в събота (26 март), но космическата агенция получи два загадъчни сигнали от кораба вчера, докладваха служители на агенцията, обновявавайки статуса си вчера (29 март). Радарни наблюдения са открити два обекта в близост до орбитата на сателита, пишат служители на JAXA в съобщението.

Любители, следящи сателитите междувременно, са засекли положението "Хитоми", използвайки наземни телескопи. Едно видео, заснето от Пол Малей (Paul Maley) от Аризона, показва как яркостта на сателита, ту се увеличава, ту намалява, носейки се в пространството.

"Тъй като орбитата на Хитоми е доста стабилна, е сравнително лесно да се проследи. Всъщност, ако небето се изчисти ще се опитат да направя ново видео тази вечер," заяви Малей пред Space.com като добави, че ще следи за всички промени във орбитата му. "Досега тя остава непроменена за малко над 10 секунди между големи светлинни избухвания. Тези пикове могат да достигнат до + 3 звездна величина (или малко по-слаби от Полярната звезда), но са кратки. Видеоклипът ми показва това."

Рентгеновият астрономически спътник "Хитоми" (АСТРО-H) стартира на 17-ти февруари тази година. Обсерваторията е снабдена с два телескопа, които са предназначени за рентгеновия диапазон от 0.1 до 10 Kev (килоелектронволта).

21 септември 2020 в 08:580