Машината на времето е теоретично възможна, доказаха математици

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 април 2017 в 12:43 27294 0

Илюстрацията е на филипинския сюрреалист Norvz Austria

Пътешествията във времето са възможни на теория, но човечеството все още не разполага с необходимия вид материя за изграждане на "машина на времето", разказва сайтът Phys.org

Научната работа, посветена на тази идея е публикувана в списание  Classical and Quantum Gravity.

"Хората мислят за пътуването във времето като нещо фантастично. Склонни сме да мислим, че това е невъзможно, защото не го правим" - коментира Бен Типет (Ben Tippett), теоретичен физик и математик от Университета на Британска Колумбия в Канада. - "Но това е математически възможно".

Типет и колегата му Дейвид Цан (David Tsang) създават математически модел, наречен "Преместваема акаузална ретроградна област в пространство-времето" (Traversable Acausal Retrograde Domain in Space-time, TARDIS).

Като основа за модела си Типет и Цанг използват Общата теория на относителността на Айнщайн. Теорията свързва гравитационните ефекти във Вселената с деформацията на пространство-времето.

Именно с това изкривяване се обяснява отклонението на орбитите на планетите, върху които действа гравитацията на масивните космически обекти.

Типет и Цанг заявявст, че не само физическото пространство може да се изкриви или деформира - времето също е възможно да се огъне в близост до обекти с голяма маса.

"Посоката на времето​ на повърхността на пространство-времето също показва кривина. Известно е, че колкото по-близо сме до черната дупка, толкова по-бавно тече времето​, - разказва Типет. - Моят модел машина на времето използва изкривеното пространство-време, за да затвори времето в кръг за пътниците, а не в права линия. Това кръг ни отвежда назад във времето".

Изследователите описвам машината на времето като "балон", в който в кръг в пространство-времето се движи "кутия" с наблюдателя. Скоростта ​на кутията​ е няколко пъти скоростта на светлината, което й позволява да се върне в миналото.

"Този балон може да се движи по кръгова траектория първо напред и след това назад. Външни наблюдатели ще могат да видят как времето за "пътниците" се движи в обратна посока. Слепват се черупките в яйце и се отделя сметаната от кафето"- обяснява Типет.

Изображение: B. K. Tippett et. al. / sciencealert.com

Изследователите описват какво ще виждат наблюдателите​ вътре в "балона" и извън него. Наблюдателят във вътрешността на балона първо ще наблюдава развитието в "нормална" посока, а след това - в обратна. Наблюдател извън балона ще вижда и двете версии на събитията в рамките на "машината" - и "правата" и "обратната".

"Въпреки че математически е възможна,  да се изгради машина на пространство-времето е невъзможно", - пишат авторите. За да направи това, е нужна "екзотична материя", която да огъне пространство-времето по необходимия начин.

Тя би могла да бъде материята с отрицателна маса - също теоретично възможна, но не открита досега.