Метеорният поток Ета Аквариди: Къде? Как? Защо? (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 май 2018 в 00:00 10196 0

Кредит Justin Ng

Астрофотографът Justin Ng от Сингапур е заснел метеоритния дъжд Ета Аквариди в планината Бромо, Източна Ява, Индонезия на 5 май, 2013.

Максимална активност на метеорния поток Ета-Аквариди ще бъде в нощта на 5 срещу 6 май. На час ще падат по 20 до 40 метеора на час, оставяйки ярка пътека с продължителност от няколко секунди.

Въпреки че метеорният дъжд Персеиди през август събира най-голямо внимание, метеорите Ета-Аквариди, който се появяват от около края на април до средата на май, предлагат дълги следи от зрелищни "падащи звезди", които дори и един случаен наблюдател може да забележи на нощното небе. Метеорният поток ще достигне своя връх в края на тази седмица, а най-доброто време за гледане настъпва в часовете преди зазоряване в събота.

По време на метеорния дъжд Ета-Аквариди между 22 април и 20 май може да се видят около 30 метеора на час, според Бил Кук (Bill Cooke), от НАСА, цитиран от space.com

Ета-Акваридите са един от най-бързите метеорни потоци. Техните парчета пронизват небето със скорост близо 66 км/сек (237 400 км/ч).

Къде да ги търсим

Метеори изглеждат сякаш идват от Ета Акварий (Eta Aquarii), една от най-ярките звезди в съзвездието Водолей. Точката от която изглежда, че идват метеорите, се нарича радиант. За хората в средата на северните ширини (където е и България), радиантът няма да е много високо в небето, така че ще се нуждаем от място с тъмно небе с относително чист южен хоризонт, за да се възползвате максимално от гледката на звездопада.

Наблюдателите в близост до екватора ще имат най-добрата гледка.

Тази година Луната, която може да направи невидими метеорите с ярката си лунна светлина, вече ще е залязла по времето, когато радиантът на Ета-Акваридите е над хоризонта (около 4 часа сутринта местно време).

Как ще ги видите

Въпреки че метеорите Ета-Аквариди ще изглеждат сякаш са от една и съща точка, не трябва да се взирате право в радианта, за да намерите метеори. Ако го направите, рискувате да пропуснете метеорите, които създават най-дългите светли ивици в небето.

Най-добрият начин да се видят метеори, според Кук, е да се лежи неподвижно по гръб с поглед нагоре. По този начин може да получите най-широк поглед към небето, без да напрягате врата си.

За съжаление светлините на града ще пречат да се наблюдава потока, чиято сила ще бъде преди разсъмване. Затова ви препоръчваме да посрещнете майските Аквариди извън града още повече, че са в началото на дълъг уикенд.

Каква е причината за Ета-Акваридите

Халеевата комета е източникът на метеорния поток Ета-Аквариди. Всяка година нашата планета Земя пресича орбиталния път на Халеевата комета в края на април и май, така че отломки от тази комета изгарят в земната атмосфера, осветявайки тъмната част на денонощието като метеорите Ета-Аквариди.

Парчетата на кометата се забиват в горните слоеве на атмосферата на Земята с почти 240 000 км в час. Приблизително половината от тези бързо движещи се метеори оставят трайни опашки - пътеки от йонизиран газ, които светят в продължение на няколко секунди след метеора.

Халеевата комета ражда метеорните потоци през май Ета-Аквариди и през октомври - Ориониди. Изображение: NASAblueshift .

Земята пресича за втори път пътя на кометата през октомври. Това ще създаде метеорния поток Ориониди, който ще премине около 20 октомври.

Халеевата комета за около 76 години прави пълна обиколка около Слънцето. Следващият път, когато ще се вижда от Земята, е през 2061 г.