Мисия Артемис 1: Проблемите на НАСА

Ваня Милева Последна промяна на 12 септември 2022 в 00:00 5223 0

Кредит NASA

Артемиs 1 на стартова площадка 39B

Следващият опит на НАСА да изстреля новата си мегаракета на тестов полет до Луната може да стартира от 23 септември, само ако агенцията отстрани причините за теча на гориво и най-вече, да не получат отказ от Космическите сили на САЩ.

Изстрелването на лунната мисия "Артемис 1" на космическата агенция - дебютът на гигантската ракета "Space Launch System" (SLS) - може да се състои на 23 или 27 септември, съобщава Джим Фрий (Jim Free), заместник-администратор на НАСА по въпросите на развитието на изследователските системи, цитиран от Space.com.

Посочените дати за изстрелване зависят от редица изисквания, включително от това НАСА да получи дерогация за удължаване на времето, необходимо за проверка на батериите на системата за прекратяване на полета или FTS (flight termination system) на SLS, която е предназначена да унищожи ракетата, ако тя се отклони от курса по време на изстрелването.

По същество Космическите сили на САЩ, които контролират изстрелването на ракети във Флорида, изискват от НАСА да тества FTS на всеки 25 дни - процес, който изисква 100-метровата ракета да напусне стартовата площадка и да се върне обратно в хангара си.

При тестовия полет на "Артемис 1" за първи път ще бъде изстреляна огромната ракета "Space Launch System" (SLS), която ще бъде най-мощната в света, когато влезе в експлоатация. Тя ще изведе пилотираната капсула Орион в орбита около Луната. Космическият кораб ще остане в космоса 42 дни, преди да се върне на Земята.

4 фактора препъват НАСА

Ерик Гунарсон (Eric Gunnerson) изтъква в това видео четири фактора, които препъват НАСА да стартира мисията "Артемис 1" към Луната.

Първият фактор е водородът.

SLS използва водород, защото совалката използва водород, отбелязва Гунарсон. Водородът е неприятен за работа, защото лесно изтича и лесно се запалва експлозивно. Освен това предизвиква т.нар. "водородна крехкост" (hydrogen embrittlement), при което малките водородни атоми си проправят път в пукнатините и металите и ги влошават здравината им. Все пак водородът е добре познат, той е използван успешно и рутинно в продължение на години в ракети като Atlas V, Centaur, Delta IV и Ariane 5 и всъщност не замърсява атмосферата.

Това е т. нар. "pathfinder" от предстоящата им ракета Vulcan на ULA - основна степен с двигатели BE-4 от "Blue Origin"

Вторият фактор е тестването.

"Pathfinder" се нарича предварителна версия на част от ракетата, която се използва за практикуване на операции и откриване на проблеми. Тази конкретна ракета (на снимката горе) е "pathfinder" за зареждане с гориво на стартовата площадка на ULA (United Launch Alliance - съвместно дружество, собственост на Boeing и Lockheed Martin) ще извърши поредица от тестове за зареждане с гориво, за да валидира инфраструктурата на стартовата площадка с ракетата, да оцени процедурите за обратно броене и да обучи екипа за изстрелване преди първата мисия. Екипът ще извърши тези тестове многократно, за да се потвърди, че оборудването е надеждно и процедурите работят според очакванията.

За програмата Артемис на НАСА ULA изгражда втората степен ICPS (Interim Cryogenic Propulsion Stage), която е модифицирана от Delta IV. ICPS представлява горната степен на ракетата носител SLS, която ще задвижи Орион до Луната. За мисията Артемис I степента ще захранва с течен водород и течен кислород главния двигател Aerojet Rocketdyne RL10B-2.

Резервоарите за гориво са почти пълни, но заради течовете, стартът на 29 август 2022 г. е отложен. Кредит: NASA

Но НАСА решава да не изгражда "pathfinder", който може да се използва за тестове за зареждане с гориво, за да спести пари. Това означава, че опитът за старт на Артемис I на 29 август 2022 е първият път, когато НАСА зарежда с гориво ракетата SLS и както се проваля на първия тест, проваля се и на втория тест и това са всичките тестове, които НАСА е направила. Екипът на НАСА не е доказал, че може да зареди ракетата надеждно, ако изобщо могат.

Фактор 3: поддръжката.

Ако от сградата за интеграция на ULA на площадка 41 на космическата база Кейп Канаверал ракетата Atlas 5 пътува до стартовата площадка 40 минути (вляво), то за SLS на мобилния транспортьор (вдясно) са нужни от 6 до 12 часа, за да стигне от сградата за сглобяване на ракетите до стартовата площадка. Това означава, че е необходим един ден, за да се изтъркаля в едната посока, така че минималното време за пътуване в двете посоки е около три дни, което твърде много време.

НАСА построява за Аполо голяма мобилна сервизна структура, която осигурява достъп до различни части на ракетата Saturn v и напълно огражда Аполо. Това им позволява да извършват някои дейности на стартовата площадка за совалката. НАСА отива по-далеч и създава въртяща се сервизна структура, която покрива по-голямата част от орбиталния кораб. Така НАСА не само може да получи достъп до много от системите на орбиталния кораб, но структурата включва и напълно чиста стая, която може да се използва за достъп до товарния отсек на совалката.

Липсата на лесен начин за работа на стартовата площадка затруднява много работата със SLS.

Фактор 4: опит

Колко време е минало, откакто даден екип е изстрелвал някаква ракета?

SpaceX изстреля Falcon 9 с мисията Starlink 4-2 преди седмица, Аtlas 5 летя преди един месец, Delta IV Нeavy не стартира много често, последно е преди 16 месеца, а Аriane 5 - преди 3 месеца. Всички тези екипи имат опит в изстрелването на ракети и го правят сравнително често.

Кога НАСА за последен път е летяла с ракета? Изминаха 12 години от последния полет на совалката. Кога НАСА за последен път е изстрелвала нова ракета? Първият полет на совалката е преди 41 години.

НАСА просто няма институционални познания за това, какво е необходимо за изстрелване. НАСА има редица структурни проблеми, които затрудняват работата на SLS. Агенцията е направила избори, които правят нещата още по-трудни.

"За съжаление не виждам никакви признаци, че се опитват да изградят надеждна система, така че можем да очакваме, че ще продължат да съществуват постоянни проблеми с напредването на програмата", завършва анализа си Гунарсон.

НАСА работи за отстраняване на проблемите

За първи път НАСА се опита да изстреля мисията в края на август, но бе спряна заради проблем с охлаждането на двигателя, предизвикан от неизправен сензор.

Освен проблемът с охлаждането на двигателя, постоянното изтичане на течен водород, който избива при три опита за отстраняване, в крайна сметка довежда до отпадането на старта в началото на септември.

Необходимо е НАСА да отстрани този теч, като замени уплътнението около осеминчов горивен тръбопровод на основния ускорител на SLS. Американската космическа агенция работи и за змяната на по-малък горивен съединител, при който в края на август се наблюдаваше друг теч.

Тази седмица тази конкретна работа продължава на стартовата площадка 39B на ракетата "Артемис 1", разположена в космическия център "Кенеди" във Флорида, подробно описана в отделен доклад на Space.com.

SpaceX планира да изстреля Crew-5, следващата мисия на астронавти на НАСА към Международната космическа станция в началото на октомври. Това е още едно ограничение за това кога ще бъде следващият полет на "Артемис", обяснява Фрий.

Мисията "Артемис 1" към Луната

Артемис 1 е първата мисия от програмата Артемис на НАСА за връщане на астронавти на Луната около 2025 г. Планът без екипаж ще тества мегаракетата SLS и нейния космически кораб "Орион", за да потвърди, че и двете са готови да превозват астронавти.

Артемис 2, първата мисия на Артемис с екипаж, ще отведе астронавти около Луната през 2024 г., а Артемис 3 с екипаж ще кацне една година по-късно. Всичко това зависи от успешния изпитателен полет на "Артемис 1".

НАСА има още много работа по подготовката на "Артемис 1" за третият опит за изстрелване.

"Роскосмос" отложи първата си мисия до Луната за следващата година

Апаратът "Луна-25"

"Роскосмос" отложи изстрелването на апарата "Луна-25" за 2023 г. Според представители на Роскосмос несъответствието между характеристиките на доплеровия скоростомер и далекомер, разработен в концерна "Вега", и изискванията на техническото задание се е превърнало в основната пречка за стартирането на мисията през 2022 г.

"Луна-25" трябваше да стане първият апарат в съвременна Русия на Луната. Целта на космическия проект е да изпрати автоматична сонда за изследване в района на Южния полюс на естествения спътник на Земята. По план модулът ще бъде поставен близо до кратера Богуславски.

Спускаемият апарат ще изследва повърхността на Луната, по-специално чрез криогенно сондиране на дълбочина от два метра. Основната задача на руските учени е да намерят вода.

Обявеният активен период на работа на сондата на повърхността на спътника е поне една земна година.

Апаратът "Луна-25"

Русия отлага работата и по пилотирани полети до Луната

През юли изпълнителният директор на Роскосмос за наука Александър Блошенко съобщава, че държавната корпорация отлага работата по пилотирани полети до Луната, за да се съсредоточи върху по-належащи задачи.

„Приоритизираме по-належащите въпроси - дистанционното изследване на Земята, комуникациите, нещо, от което всички имат нужда - и цивилни, и военни. Така че научният космос се е променил“, коментира за Интерфакс Блошенко.

Според него държавната корпорация продължава активната работа по ракетата-носител "Союз-5", която е неразделна част от свръхтежката ракета "Енисей", но в същото време проектът за "Енисей" все още не е приет.

На 12 април президентът Путин обявява, че първите изстрелвания на "Енисей" от космодрума Восточни ще станат възможни около 2035 г.

На 10 февруари 2021 г. ръководителят на ракетно-космическия център "Прогрес" Дмитрий Баранов заявява, че разработването на ракетата "Енисей", създадена за лунната програма, е спряно, конструкторите чакат решение за промяна на дизайна.

По-рано бе съобщено, че Съветът по космоса на Руската академия на науките, след доклада на генералния директор на Роскосмос, препоръчва да се отложи за неопределено време създаването на свръхтежка ракета-носител, предназначена за полети до Луната.

NASA targets Sept. 23 for next Artemis 1 launch attempt, but a lot has to go right, Tariq Malik, Space.com