16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Мисията на сондата "Розета" продължава до септември 2016

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 юни 2015 в 16:0618880
Снимка: ESA/Rosetta/Philae/CIVA

Европейската космическа агенция (ЕКА) реши да удължи мисията на изследователската сонда "Розета" до септември 2016.

Екипът, управляващ сондата ще извърши потенциално рисковани изследвания. Например, полет около кометата 67P Чурюмов-Герасименко, когато орбитата й е в скритата от Слънцето част. Това ще бъде направено, за да се наблюдава взаимодействието на плазма, прах и газ в този район и за да се съберат проби от прах близо до ядрото на кометата, се казва в заявление на ЕКА.

Докато кометата се отдалечава от Слънцето, сондата задвижвана от слънчевата енергия, няма да може да получава необходимото за експлоатацията й количество светлина. Учените прогнозират, че през октомври 2016 г. кометата, за разлика от сега, ще е твърде близо до Слънцето, което отново ще усложни работата й.

От ЕКА отбелязват, че по онова време "Розета" ще бъде вече изтощена, така че "няма смисъл отново да приспиват сондата". Най-логичният сценарий, според учените, е да се приключи мисията и "Розета" да кацне на повърхността на кометата.

Сондата "Розета" се отправи да изследва кометата 67P Чурюмов-Герасименко преди повече от 10 години, през март 2004. Спускаемият модул "Фила" (Philae) на "Розета" на 12 ноември 2014 извършил историческо кацане на кометата, се казва в заявление на ЕКА.