04 юли 2020

Модел на сливането на две черни дупки (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 април 2015 в 13:32 19980
Снимка: : Phys. Rev. Lett. 114, 141101

Изследователи от Технологичния институт Рочестър са направили модел на сливането на две черни дупки със съответната анимация. Тяхната работа е публикувана в списание Physical Review Letters, съобщава сайтът phys.org.

В този модел се показва по какъв начин всяка от две въртящи се черни дупки при взаимодействието им една с друга променят посоката на оста на своето въртене, орбитата около общия център на масата и скоростта на въртене. Физиците са демонстрирали и прецесията на орбитата на черните дупки и завършват със сливането на двата гравитационни обекта.

За да направят този модел, авторите са използвали суперкомпютър, който да реши уравненията на общата теория на относителността. В този случай, метричният тензор на Общата теория на относителността се разлага на ред, първият член на който съответства на пространството на Минковски.

Както отбелязват авторите, много черни дупки, включително супермасивните в центровете на галактиките в хода на своята еволюция може да се слеят една с друга. Например, черните дупки в центъра на Млечния път и на Андромеда след сблъсъка им, след около 5 милиарда години, ще се слеят в една.

"Тази динамика на въртене може да засегне растежа на черните дупки, заобиколени от акреционни дискове и да промени галактическите свръхмасивни бинарни черни дупки, което води до наблюдаваните ефекти", според учените Карлос Лусто (Carlos Lousto) и Джеймс Хийли (James Healy) от Технологичния институт Рочестър.

Авторите на проучването ще представят констатациите си на срещата на Американското физическо дружество в Балтимор на 14 април и честването на стогодишнината от Общата теория на относителността на Айнщайн, публикувана през ноември 1915г.