06 август 2020

Морски охлюв "лети" като пеперуда под водата (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 февруари 2016 в 10:10 69310
Подводна "пеперуда" Снимка: Alexander Semenov/Science Photo Library

Тези грациозни крилати морски охлюви са наречени "морски пеперуди". Океанолози са установили, че тези красиви същества споделят с насекомите не само името си - те махат с подводни "криле" точно като пеперуди.

Малките охлюви, Limacina helicina, са открити в студените води на Арктика и Антарктика. Те имат тежка черупка, заради която биха потънали като камък, ако не отделяха слузеста мрежа, която ги задържа на повърхността.

Освен това те са оборудвани с крилоподобни израстъци, които им позволяват да плуват, но как точно го правят бе неизвестно, разказва изданието NewScientist.

Сега Дейвид Мърфи от Университета Джонс Хопкинс в Балтимор и неговият екип са установили за първи път как точно се придвижват тези морски охлюви, което споделят в статия, публикувана в Journal of Experimental Biology (DOI: 10.1242/jeb.129205).

Учените поставили няколко екземпляра Limacina helicina в специален съд с вода, наситена с микроскопични частици, които светят облъчени с лазер. Отблясъците на тези частици помагат на учените да наблюдават как охлювът бута с перки водата около себе си.

Според изследователите, крайниците им не работят като "гребло", както е обикновено при морските безгръбначни, а тласкат водата като крила, описвайки осморки.

Наблюдението на тези охлюви може да ни помогне да разберем по-добре полета на насекомите. Насекомите като плодовите мушици пърхат с крила толкова бързо - 200 удара в секунда, че е много трудно да се проследи аеродинамиката им.

Морските охлюви са много по-бавни, около пет удара в секунда. "Ние можехме да видим вихрите по върховете на крилете на животното", разказва Мърфи.

Снимка: Russ Hopcroft, University of Alaska

Според учените, тяхното изследване на техниката на плуване на тези морски животни, може да се използва в нови конструкции на плаващи микро роботи и дронове.

"Тези животни са имали милиони години еволюционен селективен натиск, който им е позволил да тестват и разработват най-добрите стратегии за движение във флуид с минимално енергия", разказва Брад Джемел от Университета на Южна Флорида.

Необикновеното поведение на малките охлюви-пеперуди, според авторите е чудесен пример за т. нар. еволюционна конвергенция - феноменът на придобиване на сходно устройство и форма, които се развиват у представители на различни групи животни под влиянието на сходни условия на живот.