09 декември 2019
  •  Говорят медиците

НАСА може да приватизира една от големите си обсерватории

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 юли 2017 в 11:5317000
Концепция на художник за космическия телескоп "Спитър" върху инфрачервено небе. Източник: НАСА / JPL-Caltech / R. Hurt (SSC)

Менижмънтът на космическия телескоп Spitzer на НАСА обмисля да прехвърли на академична институция или частен оператор през 2019 г., след като финансирането на космическата агенция за обсерваторията изтече, съобщи старши мениджъра на НАСА тази седмица, цитиран от SpaceFlightNow.

Стартиралата през август 2003 г. по планирана петгодишна мисия, инфрачервена обсерватория отива все по-далеч от Земята, тъй като обикаля Слънцето, усложнявайки комуникациите с телескопа. Но мисията продължава да извършва наблюдения, да прави открития на екзопланети около други звезди, отдалечени галактики, населявали ранната Вселена, както и планети и астероиди в собствената ни слънчева система.

Миналата година НАСА се съгласи да продължи финансирането на мисията "Спицър" до в началото на 2019 г., поддържайки обсерваторията активна до пускането в експлоатация на космическия телескоп James Webb, водещ проект на стойност 10 млрд. долара, който може би ще представлява най-големият скок в космическата астрономия от старта на космическия телескоп "Хъбъл" през 1990 г.

"Ние със сигурност сме отворени за предложения за партньорство от всяка американска институция, която би искала да оперира със Spitzer с финансиране извън финансирането на мисията от НАСА, и има слухове, че има хора, които обсъждат това", заяви Пол Херц (Paul Hertz), директор на отдела по астрофизика на агенцията на среща на Консултативния комитет по астрофизика на НАСА. "Аз просто искам да се уверя, че всеки знае, че бихме приветствали такова запитване, предложение или обсъждане".

Ако бъде намерен и одобрен външен източник на финансиране, Spitzer ще бъде даден под наем на частен оператор, но НАСА ще запази собствеността си и ще носи отговорност за обсерваторията, отбеляза Херц.