03 декември 2020

НАСА представи подробна карта на Церера (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 юли 2015 в 11:52 19110
Снимка: JPL-Caltech / NASA

НАСА публикува подробна карта на планетата джудже Церера на страницата си.

Церера е космическо тяло с разнообразен релеф. Разликата между най-дълбоките каньони и върховете на планините е 15 км. През август агенцията планира да пусне карта с по-висока резолюция.

Картата е създадена с помощта на снимки, направени от междупланетната станция Dawn. Една от загадките на Церера са ярките бели петна, открити от сондата. Те са разположени в кратер с ширина 96 км и дълбочина - 3,2 км. Той е наречен Occator на името на бог-помощник на римската богия на земеделието Церера.

Всички открити на повърхността на планетата джудже кратери и хълмове са с имена, свързани със Церера или подобни митологични същества.

Снимка: JPL-Caltech / NASA

Цертера е открита през 1801 г.. В продължение на 50 години е смятана за планета, защото се върти около Слънцето и има сферична форма. Но по-нататъшни изследвания са показали, че Церера е най-големият астероид в пояса между Марс и Юпитер. През 2006 г. е класифицирана като планета джудже.