НАСА скоро ще сложи край на 45-годишната си програма "Вояджър". Ще умрат ли космическите сонди?

Ваня Милева Последна промяна на 20 юни 2022 в 00:01 12378 0

Вояджър
Кредит: NASA / JPL-Caltech

НАСА възнамерява да сложи край на космическата програма "Вояджър" след четири десетилетия и половина.

Програмата "Вояджър" на американската космическа агенция се състои от две роботизирани междузвездни сонди, "Вояджър 1" и "Вояджър 2".

НАСА изстреля двата космически кораба от нос Канаверал през 1977 г., за да изследва Юпитер и Сатурн. Сондите е трябвало да оцелеят само пет години, но са в дълбокия космос вече 45 години.

От изстрелването си сондите са се отдалечили на невероятните 14,46 милиарда километра от Земята, по-далеч от всеки обект, създаден от човека.

Но НАСА наскоро заяви, че програмата "Вояджър" приключва и двата космически кораба са към края на своята мисия.

НАСА "затваря очите" на сондите "Вояджър"

„Вече са на 44 години и половина, така че сме дали 10 пъти повече гаранция за проклетите неща“, коментира ученият от НАСА Ралф МакНът (Ralph McNutt) в интервю за Scientific American относно изключването на сондите

Работата по "Voyager", 9 юли, 1976, НАСА

И двата космически кораба се захранват от радиоизотопни термоелектрични генератори (RTG), които използват топлината от разлагащите се плутониеви сфери за генериране на електричество, но мощността на RTG спада с около четири вата всяка година.

Това означава, че инструментите на борда се изключват един по един.

На "Вояджър 1" са останали само четири оперативни инструмента, а на "Вояджър 2" са пет.

Инструментите на Вояджър 1. Кредит: NASA Jet Propulsion Laboratory

Захранващият космическия кораб плутоний несъмнено ще се разложи до момента, в който няма да може да поддържа работоспособността на сондите. Някои прогнозират, че това ще се случи през 2025 г., докато други смятат, че ще се случи по-късно.

Те обаче досега изненадаха инженерите на НАСА, които очакваха да започнат да изключват оборудването на "Вояджър 2" едно по едно през 2020 г. Но до 2008 г. нищо не е изключено.

Линда Спилкър (Linda Spilker), която започва да работи по мисиите "Вояджър", преди те да стартират, също обяснява за Scientific American:.

„Ако всичко върви наистина добре, възможно е да успеем да удължим мисиите до 2030-те години“, отбелязва тя.

Спилкър обаче добавя, че успехът зависи от захранването, което е ограничаващият момент.

Сондите Вояджър 1 и 2

Бяха нужни 36 години "Вояджър 1" да премине хелиопаузата, а данните, които той изпрати оттогава, разкриха някои интригуващи аспекти за значението на магнитните полета в космоса.

Сондите Вояджър 1 и 2
Текущото местоположение на сондите. Кредит: NASA / JPL-Caltech

След това "Вояджър 2" навлезе в междузвездното пространство през 2018 г., 41 години след изстрелването си, пробивайки през външната граница на хелиопаузата, където горещият слънчев вятър се сблъсква със студената междузвездна среда.

Космосът обаче е огромен и в момента се смята, че нито една от сондите не е извън Слънчевата система. Смята се, че Облакът на Оорт, ореол от малки обекти, все още подложени на гравитацията на Слънцето, представлява последната граница.

Траекториите на Вояджър 1 и 2. Кредит: NASA / JPL-Caltech

На "Вояджър 2" ще са необходими около 300 години, за да достигне вътрешния край на облака Оорт и може би 30 000 години, за да премине отвъд него.

"Вояджър 1" сега е на 23.3 милиарда километра от Земята и пътуването на това разстояние отнема 25 светлинни часа, което означава, че за изпращането на съобщение до космическия кораб и получаването на отговор са нужни повече от две денонощия.

"Вояджър 2" не е толкова далеч, на около 19.43 милиарда километра от Земята и на около 20 часа и 50 минути светлинно разстояние.

И двата космически кораба са оборудвани със позлатен диск с мултикултурни поздрави, изображения и музика (включително и нашия "Излел е Делю хайдутин"), в случай че срещнат интелигентен живот. Някои астрономи обаче предупреждават, че установяването на такъв контакт може да е грешка.

Източник: NASA To Shut Down 44-Year-Old Voyager Program Soon; Is The Spacecraft Dying?
Tiffany Winfrey, The Science Times