16 септември 2019
  •  Говорят медиците

На 23 май 1707 г. е роден Карл Линей, човекът, заради когото всички биолози учат латински

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 май 2019 в 00:0014240

На този ден в Росхулт, Южна Швеция, е родено момче в семейството на пастор Линей и е кръстено с царското име Карл. В гимназията го подготвят за свещеник, но баща му разбира от преподавателите, че момчето има много слаб успех и от него никога няма да стане учен човек, тоест пастор. Но съучениците на Карл, сякаш предвиждайки бъдещата му кариера, го наричат ботаникът - от всички предмети той усърдно изучава само науката за растенията. А един учител дава на Линей творбите на римския енциклопедист и натуралист Плиний Стари.

Малкият Карл лесно научава латинския толкова добре, че сега всички ботаници заради него трябва да го изучават. Детското увлечение прославя Линей, благодарение на него получава благородническа титла, става известен учен и първи президент на Шведската академия на науките.

Карл Линей е искрено убеден, че неговата мисия е правилно да разтълкува плана на сътворението, да изясни връзките между явленията и да представи в стройна система повечето от произведенията на Създателя.

И успява.

Днес Карл Линей е почитан като основател на научната класификация на организмите, Той предлага видовете да се означават с 2 имена – родово и видово, записани на латински език. Така всеки организъм е точно обозначен независимо от имената му в различните езици и диалекти и по този начин той улеснява международното класифициране на организмите.

Неговият труд „Sistema Naturae“ има само 12 страници, макар и широкоформатни. В него Линей представя система, обединяваща членовете на „трите природни царства“, според него – животни, растения и минерали. Животните представя на две страници в шест колони, като всяка носи името на един от определените от него класове – Четириноги, Птици, Земноводни, Риби, Насекоми, Червеи, като Четириногите са разделени на няколко разреда – Човекоподобни, Диви животни и др.. В класа на Земноводните влизат и влечугите. Освен червеи в клас "Червеи са и голите охлюви, мешестите и др. Линей включва в системата си и т. нар. от него „парадокси“, сред който са еднорог, грифон, феникс, дракон и т.н.

Страница от „Sistema Naturae“. Кредит: Wikimedia Commons

Страница от „Sistema Naturae“. Кредит: Wikimedia Commons

Системата на Линей обхваща около 4400 животни и 7700 растения.

В знак на почит през 1959 г Карл Линей е определен от гледна точка на зоологическата номенклатура за лектотип - типов екземпляр  - на вида Homo sapiens и подвида Homo sapiens sapiens