09 декември 2019
  •  Говорят медиците

На 26 октомври 1868 е обявено откриването на хелия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 октомври 2019 в 00:0062471

На този ден по време на заседание на Парижката академия на науките са прочетени две писма. Французинът Пиер Жансен (Pierre Jules César Janssen) и англичанинът Норман Локиър (Joseph Norman Lockyer) едновременно уведомяват научната институция на откритието, което всеки един от тях е направил самостоятелно.

И двамата астрономи съобщават, че в спектъра на слънчевата корона по време на слънчево затъмнение са забелязали жълта линия, която не принадлежи на нито един от известните елементи.

Спектрални линиии на хелия. Източник: wikimedia.

По-късно Норман Локиър приписва тази спектрална линия на нов елемент, който нарича хелий. През 1895 година шотландският химик Уилям Рамзи е отделил хелий от земна руда - от минерала клевеит. Но на Земята хелият е рядкост дори в свързан вид.

Затова пък във Вселената хелият е втори по разпространение след водорода. Почти всичкият хелий е формиран през първите няколко минути след Големия взрив, а по-късно се добавят нови количества в резултат на термоядрения синтез от водорода на звездите.

Rankor 26.10 2015 в 19:14 1
Moля! Направете изображенията в тялото на статиите кликаеми(б@си думата)... демек:
нека да можем да ги видим и в оригинален блясък/размер

Извинявам се за OFF-топика и поклон за усилията(трудно възмездими) положени при създаването на този раздел - "Наука" ;)