13 ноември 2019
  •  Говорят медиците

На Марс е имало кислород в атмосферата в нива, подобни на тези на Земята

Червената планета е имала и вода, и достатъчно за живот кислород в атмосферата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 юли 2016 в 12:0443750

Преди милиони години Марс вероятно е била изключително подобна на Земята планета. Червената планета някога е имала условия, идеални за живот - огромни морета, по-топъл климат, атмосфера, а сега се оказа, че в нея се е съдържал и достатъчно кислород. Това показват нови данни, регистрирани с помощта на марсохода Кюриосити (Curiosity).

Използвайки сондата ChemCam, чрез която се правят геохимични изследвания на скални проби от Червената планета, „Любопитко“ е открил високи нива на манганов оксид в скалите, съобщава Iflscience. Той е следа на по-голямо от очакваното наличие на кислород в астмосферата. Най-големите находища са в така наречената зона „Windjana“, а най-малките – в кратера Гейл, където изследователите са разположили малка лаборатория.

По предварителните данни е трудно да се съди колко точно кислород е имало на Марс, но въпреки това учените са убедени, че газът е бил напълно достатъчно за развитието на живот, такъв, какъвто го познаваме.

Според изследванията, преди между 2 и 2,5 милиарда години, на съседната планета се е състояло същото като на Земята т.нар. Голямо кислородно събитие (Great Oxygenation Event). То вероятно е причинено от появата на фотосинтезиращ живот.

Когато повърхността на планетата не може да погълне повече кислород, останалата част от него се натрупва в атмосферата и я окислява.

Мангановият оксид е индикация и за някогашно изобилие на течаща вода. За изчезването както на водата, така и на атмосферата, вина може би има слънчевият вятър.

Липсата на живот на микро ниво обаче озадачава учените. Макар условията да са били подходящи, няма доказателства за съществуването на животни и растения в миналото.