18 септември 2021

На днешната дата е роден сър Ханс Адолф Кребс

| На този ден 25 август 58020
Снимка: Wikimedia Commons

На днешната дата, 25 август 1900 г. в Хилдесхайм, Германия, е роден Ханс Адолф Кребс, откривател на основен биологичен процес в биологията, за което става нобелов лауреат.

Следва медицина в университетите в Гьотинген, Фрайбург, Мюнхен и Берлин и се дипломира като доктор в университета в Хамбург. Учи химия в Университета в Берлин и става научен сътрудник на Ото Варбург в Кайзер Вилхелм Институт. Уволнен е заради еврейския си произход и емигрира в Англия. Работи в Кеймбриджския университет, приет с препоръката на Хопкинс. Работи и в университетите на Шефилд и Оксфорд, а в последния от
 1967 е професор.

Ханс Адолф Кребс споделя с Фриц Липман Нобеловата награда за физиология или медицина за 1953 г. за откриването в живите организми поредица химични реакции, известни като цикъл на трикарбоксилна киселина (наречен по-късно цикъл на Кребс).

Кредит: Wikimedia Commons

Това е основната система на най-важния път на процеса на окисляване в клетката. Тези реакции включват преобразуване - в присъствието на кислород - на вещества, които се образуват при разграждането на компоненти на захари, мазнини и протеини до въглероден диоксид, вода и енергоемки съединения. Цикълът на Кребс обяснява два едновременни процеса - реакциите на разграждане, които дават енергия, и процесите на натрупване, които използват енергията.