На тази дата бе обявено за първи път откриването на гравитационните вълни (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 11 февруари 2023 в 00:00 16448 0

Откриването на гравитационни вълни (на илюстрацията) от сливането на две черни дупки, които се въртят в различни посоки (зелените стрелки), предполага, че те са се родили на много различни места. Ако това е така, за първи път се открива такъв вид сливане.

Кредит C. Henze/Ames Research

На 11 февруари 2016 изследователите от детекторите LIGO в Съединените щати съобщиха, че са регистрирали първите гравитационни вълни, прогнозираните вълни на пространство-времето от Алберт Айнщайн преди повече от сто години.

Те бяха предизвикани от сблъсък на две черни дупки на 1,4 милиарда светлинни години от нас и наречени събитие GW150914.

Двата детектора на Advanced LIGO, този в Ханфорд и вторият - Ливингстън, САЩ, са забелязали с разлика от 0.4 секунди вълните, причинени от две сливащи се черни дупки в пространството, едната 36-пъти по-тежка от Слънцето, а другата - 26 пъти.

Детекторите като LIGO и европейския Virgo измерват тези вълни като временни и периодични разлики в дължината на два километра дългите лазерни установки. Вибрациите са минитюрни и могат да бъдат открити само с изключително точни измервания. Независимо от това, формата и честотите на сигнала могат ясно да бъдат прочетени и дешифрирани от какви тела идват и колко енергия е разсеяна.

Сега броят на известните гравитационно-вълнови събития стигна 50 като само за период от шест месеца учените уловиха 39 групи гравитационни вълни.

Макар сблъскващите се черни дупки да произвеждат по-голямата част от вълните, изглежда, че в няколко сблъсъка са участвали неутронни звезди, свръхплътни обекти материя, останали след звездни експлозии.

Някои от събитията, добавени към регистъра на гравитационните вълни, вече са докладвани по-рано поотделно, включително най-мощният сблъсък на две черни дупки, който довежда до най-силната гравитационна вълна, отчетена някога и сблъсък между черна дупка и обект, вероятно неутронна звезда.

На 7 ноември 2021 г. колаборацията LIGO-Virgo-KAGRA публикува резултатите от втората половина на третото си наблюдение (O3b). Този трети преходен каталог на гравитационните вълни (GWTC-3) е най-големият каталог на сливания, включващи черни дупки и неутронни звезди, публикувани досега, и включва събития, публикувани в предишни наблюдения. След последното издание на каталога (O3a) през октомври 2020 г., колаборацията докладва още 35 събития на гравитационни вълни, което довежда до 90 общ брой наблюдавани събития от началото на операциите на LIGO/Virgo.

Маси на откритите компактни двойни обекти LIGO/Virgo. Тази графика показва масите на всички компактни двойни системи, открити от LIGO/Virgo, с черни дупки в синьо и неутронни звезди в оранжево. Обектите са подредени по дата на откриване. Вижте също версия, включваща черни дупки и неутронни звезди, открити чрез електромагнитни телескопи, както и интерактивна версия на тази фигура. Кредит: LIGO-Virgo/Aaron Geller/Northwestern

В крайна сметка, с непрекъснато усъвършенстване и надграждане, детекторите на LIGO ще постигнат чувствителност 10 пъти по-голяма от първоначалния LIGO, вкарвайки 1000 пъти повече галактики в нашия обхват на наблюдение.

На 24 май 2023 г. започва четвъртият цикъл на наблюдение (O4).