07 декември 2021

На тази дата бе обявено за първи път откриването на гравитационните вълни (видео)

| На този ден 11 февруари 23180
Концепция на художник за сливането на черни дупки и освободената мощна енергия.

На 11 февруари 2016 изследователите от детекторите LIGO в Съединените щати съобщиха, че са регистрирали първите гравитационни вълни, прогнозираните вълни на пространство-времето от Алберт Айнщайн преди повече от сто години.

Те бяха предизвикани от сблъсък на две черни дупки на 1,4 милиарда светлинни години от нас и наречени събитие GW150914.

Двата детектора на Advanced LIGO, този в Ханфорд и вторият - Ливингстън, САЩ, са забелязали с разлика от 0.4 секунди вълните, причинени от две сливащи се черни дупки в пространството, едната 36-пъти по-тежка от Слънцето, а другата - 26 пъти.

Детекторите като LIGO и европейския Virgo измерват тези вълни като временни и периодични разлики в дължината на два километра дългите лазерни установки. Вибрациите са минитюрни и могат да бъдат открити само с изключително точни измервания. Независимо от това, формата и честотите на сигнала могат ясно да бъдат прочетени и дешифрирани от какви тела идват и колко енергия е разсеяна.

Сега броят на известните гравитационно-вълнови събития стигна 50 като само за период от шест месеца учените уловиха 39 групи гравитационни вълни.

Макар сблъскващите се черни дупки да произвеждат по-голямата част от вълните, изглежда, че в няколко сблъсъка са участвали неутронни звезди, свръхплътни обекти материя, останали след звездни експлозии.

Някои от събитията, добавени към регистъра на гравитационните вълни, вече са докладвани по-рано поотделно, включително най-мощният сблъсък на две черни дупки, който довежда до най-силната гравитационна вълна, отчетена някога и сблъсък между черна дупка и обект, който не може да бъде идентифициран като неутронна звезда или като черна дупка.

Какво е социална екология?
03 декември 2021 в 12:45