28 ноември 2021

На тази дата е родена Хенриета Левит - един забележителен астроном

| На този ден 04 юли 81440

Родената на 4 юли 1868 г. Хенриета Суон Левит е американски астроном, известна с откритието си за връзката между периода и светимостта в променливите цефеиди, пулсиращи звезди, които варират регулярно по яркост в периоди от няколко дни до няколко месеца.

Най-голямото откритие на Левит идва от нейното изследване на 1777 променливи звезди в Магелановите облаци. Тя определя периодите на 25 променливи цефеиди и през 1912 г. обявява това, което оттогава става известно като известната връзка период-светимост: „тъй като променливите вероятно са на почти същото разстояние от Земята, техните периоди очевидно са свързани с действителното им излъчване на светлина, както се определя от тяхната маса, плътност и повърхностна яркост".

Днес връзката период-светимост се използва за изчисляване на разстоянията до галактиките и съответно - на константата на Хъбъл - мярката за разширяването на Вселената.